De wetenschap achter succes: Prof. Anita Elberse

0
643

Waarom zijn entertainmentbedrijven als Warner Bros. en Marvel Entertainment of sterren als Beyoncé en Lady Gaga zo succesvol?

Anita Elberse deed ruim 10 jaar naar de werelden van media en sport. In haar boek ‘Blockbusters’ legt ze uit hoe de zeer competitieve entertainmentwereld werkt. Een bedrijf bouwen rond blockbuster-producten: films, televisieprogramma’s, muzieknummers en boeken die zeer kostbaar zijn om te produceren en te vermarkten, is de zekerste weg naar succes op lange termijn.

Ze weet waarom er vaak buitenissige bedragen worden betaald voor potentiële successen, waarom supersterren zoveel geld verdienen en hoe digitale technieken het entertainment-landschap blijven veranderen. Het maakte haar tot een van de populairste hoogleraren van de prestigieuze Harvard Business School, waar ze in 2003 startte en inmiddels een aanstelling voor het leven heeft.

In haar colleges kan zomaar voetbaltrainer Alex Ferguson opduiken. Of Troy Carter, de voormalig manager van Lady Gaga. Of Jay Z, rapper, muziekproducent en platenlabeleigenaar. De beroemdheden komen graag persoonlijk vertellen hoe je winnende teams bouwt en strategieën ontwikkelt om succes te hebben. Op andere dagen behandelt Prof. Elberse het succes van basketballer LeBron James, de Metropolitan Opera of van een exclusieve nachtclub in New York.

De in de entertainmentindustrie populaire ‘blockbuster-strategie’ is volgens Elberse voor vele sectoren geschikt. Zo hanteert ook lingeriemerk Victoria’s Secret deze strategie. “Zij hebben maar 1 show per jaar waarin supermodellen de hele collectie laten zien en waar iedereen dan maar naar moet kijken. Het is een groot succes”, vertelde ze bij de collega’s van Management Team.

Bij RTL Late Night sprak ze over het dito succes van Disney:

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here