Een strakke spijkerbroek als teken van vrijgevochten Arabische vrouwen

0
975

De derde editie van de Global Denim Awards-manifestatie wordt vandaag in de Hallen in Amsterdam gehouden en heeft liefst 11 deelnemende ontwerpers. Zij zijn gekoppeld aan vooruitstrevende denimweverijen, met wie ze gezamenlijk een capsulecollectie presenteren. Onze hoofdstad een belangrijkste functie heeft voor de denimindustrie. “Amsterdam heeft de grootste denimdichtheid qua bedrijven. G-star, Scotch & Soda, Kings of Indigo”, aldus organisator MarietteH Hoitink bij BNR. “In Amsterdam is zelfs de eerste innovatie campus voor jeans geopend: Denim City.”

Ondanks een enkele jeanshater, blijft de industrie zichzelf herontwikkelen. “De denimwereld is veranderd toen er stretch kwam voor vrouwen”, legt Hoitink uit. “We hoeven niet meer op de grond te liggen om hem aan te doen. Iedere achterkant ziet er goed uit.” De denim-expert gelooft ook dat we de jeans nog lang niet zat zijn. “In de Arabische landen, elke vrouw die een skinny aan kan is een vrijgevochten vrouw. Het staat voor iets waar het toen ook nog voor stond, maar dan met steeds meer innovatie.”

De Global Denim Awards willen de verbetering van de denimindustrie bevorderen. De industrie kost veel water, energie, kleurstoffen met vervuiling tot gevolg. “We laten voorbeelden zien van weverijen waar je ziet dat je ook op een ethische manier business kunt bedrijven.” Deze week werd er in ‘The House of Denim’ in De Hallen ook een winkel geopend.

De Nederlandse deelnemers die dit jaar mee doen zijn Tess van Zalinge (weverij Knitdigo, Taiwan), Lisa Konno & Karin Vlug (Prosperity Textile, China), Roosmarijn Koster (Arvind, India). Marina van Dieren werkt samen met Christina Albrecht (Advance Denim, China). Anbasja Blanken is gekoppeld aan het Italiaanse ITV Denim. Het Belgische mannenlabel MariusPetrus werkt samen met Atlantic Mills in Thailand aan een collectie. Verder zijn ook EdithMarcel (Berto Industria Tessile, Italië), Outkastpeople (Calik Denim, Turkije), Lavinia Mustaph (Candiani Denim, Italië), Deniz Gür (Kipas Denim, Turkije), Leandro Cano (Tejidos Royo, Spanje) van de partij.

Eerder werd al bekend dat de jury bestaat uit Sam Labert en Shaka Maidoh van Art Comes First, Alex Jaspers (global sales director bij Soctch & Soda), Amy Leverton (denim forecaster en consultant) en Kelly Harrington (forecaster en ontwerper voor H&m Trend). Deelnemers en samenwerkende weverijen worden beoordeeld op de gehele look, de innovatie van het ontwerp en het creatief gebruik van denim. De winnaar van de Global Denim Award ontvangt een geldbedrag van 10.000 euro. De weverij met het meest innovatieve textiel ontvangt ook een prijs. De winnende collectie zal te zien zijn op de Kingpins shows in New York, Hongkong en tijdens de Amsterdam Denim Days 2017.

Global Denim Awards 2015 from THNKHTNK on Vimeo.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here