Heb jij flink ‘genetwerkt’ afgelopen maand?

0
661

De afgelopen maand stond zowel in het teken van feestdagen, vakanties, maar ook van eindejaars- en nieuwjaars-recepties. En dat betekent: netwerken geblazen. Niet iedereen is daar even tuk op, blijkt uit onderzoek bij onze zuiderburen door Tempo Team. Opvallend is dat vrouwen (30%) dit vervelender vinden dan hun mannen (19%).

Nochtans weten we dat het degelijk netwerken in professionele context belangrijk is. Dit zijn de voornaamste redenen waarom werknemers het doen: ze willen (potentiële) klanten ontmoeten (51%), hun carrière opbouwen (42%) en de eigen professionaliteit ontwikkelen (39%).

Het valt op dat in de technologiesector en in grotere organisaties netwerken als belangrijker wordt ervaren. Vaak zijn daar ook meer tools voorhanden. Zo vindt men netwerken zeer essentieel voor groei binnen de organisatie in grote bedrijven (72%), ten opzichte van slechts 43% in kleinere organisaties. Voorts blijkt verder dat hoger opgeleiden meer de voordelen ervaren dan lager opgeleiden.

Het internet speelt vandaag de dag een grote rol en daar is 38% van de 1000 geïnterviewden erg blij mee. Jongeren zijn hier logischerwijs wel meer thuis in: zo geeft 30% van de 18 tot 34-jarigen aan voornamelijk te netwerken via social media en minder via events of face-to-face, in vergelijking met 19% in de leeftijdscategorie van 35 tot 55 jaar.

“Netwerken via online kanalen wint inderdaad meer en meer aan belang. Kijk maar naar de groei van LinkedIn de afgelopen jaren. Maar ook Facebook, Twitter, Instagram en andere online kanalen worden meer en meer ingezet om het eigen netwerk te versterken,” aldus Valérie Denis, verantwoordelijke CSR bij Tempo-Team.

Handige netwerktips voor nu en straks van onze eigen deskundige Danitsja Bulatoff vind je hier en hoe het niet moet zie je in onderstaand geinig filmpje.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here