Vandaag is het klaagvrije maandag!

0
518

Toch weer te laat de maandagochtend-file ingereden, omdat je nog moest krabben? Of al moeten dweilen toen het nog donker was, omdat de kat gekotst had. Tsja, categorie klein leed natuurlijk, maar vaak reden om in gemopper of nog erger getier uit te barsten. Niet doen, want het is klaagvrije maandag.

Het gaat om een initiatief van Sandra Brandt. Zij roept op om gezeur en geklaag binnen te houden, waardoor je veel meer positieve energie over houdt. Toen Sandra op haar 25ste ziek werd, besloot ze om te stoppen met klagen. Ze merkte dat het voor haar makkelijker werd om met tegenslag om te gaan. Om haar ervaring met anderen te delen, startte ze in 2015 de klaagvrije maandag, waarmee ze op regelmatig anderen oproept om het zelfde te doen.

Toen ze er een evenement op Facebook van maakte, bleek ze al gauw niet de enige die JA zei tegen deze uitdaging: er deden 16000 deelnemers mee en er waren nog méér mensen die ervan gehoord hadden.

Vind je 1 dag al moeilijk? Sandra probeert zelf 365 dagen per jaar haar negativiteit op afstand te houden. “Ik kan wel tegen de buurvrouw klagen over mijn man die niet luistert, maar ik kan daar ook een laagje onder duiken, ” vertelt ze aan Vrouw.nl.

In Het Laatste Nieuws geeft Sandra 5 tips voor een klaagvrij bestaan:

1. Hou een klaagboekje bij
Schrijf elke klacht die in je opkomt op in een boekje, in plaats van ze uit te spreken. Confronterend, want je staat ervan versteld hoe vaak je zinloos begint te zeuren. Maar bewustwording is een eerste cruciale stap, dus hou nauwkeurig bij hoe vaak je klaagt en waarom.

2. Zoek geen andere klagers op
Zeuren werkt aanstekelijk, en als er eentje begint, volgt de rest al snel. Zoek dus andere gesprekspartners op. Zeurt er toch iemand tegen jou, kanaliseer dat dan met ‘dat valt toch mee’ of ‘zo erg is dat niet’. Na een tijd zoeken de zeurders andere slachtoffers, omdat ze in jou geen geschikt klankbord meer vinden.

3. Ga op zoek naar oplossingen
In plaats van zinloos zeuren: zoek een oplossing voor het probleem. Constructiever én beter voor het humeur. Is er geen oplossing? Niets aan te doen. En zeker niet zeuren, want dat helpt ook niet.

4. Zoek het positieve in het negatieve
Toch een zeurderige zin laten ontsnappen? Laat er een ‘maar’ opvolgen, waarna je het positieve van de situatie benadrukt. “Mijn trein is verdorie weer te laat, MAAR ik kan nu wel mijn hele krant uitlezen.” Elk nadeel heb z’n voordeel.

5. Verander ‘ik moet’ in ‘ik ga’
Woordgebruik kan wel degelijk invloed hebben op je gemoedstoestand. Verander ‘ik moet mijn mails nog beantwoorden’ in ‘ik ga mijn mails beantwoorden’ en je zult merken dat je je daar beter bij voelt.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here