Column Jolanda Meijer: ‘Nee’ zeggen, terwijl je ‘Ja’ zeggen geleerd hebt

0
464

Overspannenheid en burn-out ontstaan vaak door het overschrijden van je grenzen. Om aan te geven dat er iets niet goed gaat, geeft je lijf signalen af zoals slecht slapen, fysieke pijn, vaak verkouden zijn, concentratieproblemen en prikkelbaarheid. Toch negeren we deze alarmbellen vaak en gaan we juist harder werken in plaats van te zoeken naar rust en ontspanning. Stel dat je wel in de gaten hebt dat je beter wat kunt schrappen in je agenda, hoe communiceer je dat dan met je omgeving? Helaas is het niet zo dat er op je voorhoofd een rood lampje gaat branden met ‘VOL’. Je zult dus vaker NEE moeten zeggen.

Maar ja, als je vroeger hebt geleerd dat nee zeggen onbeleefd is en dat je ruzie vermijdt als je ja zegt, is dat waarschijnlijk een onbewust patroon geworden en heb je al ja gezegd voordat je er goed over nagedacht hebt. Wil je geen nee zeggen omdat je niet wilt afhaken, niet egoïstisch wilt zijn of oncollegiaal gevonden wilt worden? Ben je bang dat anderen je niet aardig vinden of je in de steek laten? Durf jij op je werk geen nee te zeggen omdat je denkt dat je dan een slechte beoordeling krijgt of wordt ontslagen?

Allemaal heel begrijpelijk, maar het tegenovergestelde is waar. Als je duidelijk jouw grenzen aangeeft en je agenda goed beheert door ook af en toe nee te zeggen, dwingt dat juist respect af bij anderen en voorkom je veel spanning en stress. Als je ja hebt gezegd tegen iets dat je uiteindelijk niet kunt waarmaken, zijn er twee partijen teleurgesteld. Je hebt gewoon het recht om nee te zeggen: jouw tijd is net zo kostbaar als die van een ander. Gewoon gaan oefenen en kijken hoe je omgeving reageert. Je zult zien dat je meer ruimte krijgt voor jezelf.

Deze uitspraken kunnen je helpen als je moeite hebt met nee:
* Mag ik daar even op terugkomen bij je?
* Ik help je graag een volgende keer
* Ik moet eerst even mijn batterij opladen
* Ik neem op dit moment geen nieuwe taken of verantwoordelijkheden aan
* Ik begrijp je vraag, maar ik heb daar echt geen ruimte meer voor in mijn agenda
* Ik zit midden in een aantal projecten, ik heb daar echt geen tijd voor
* Ik ben daar niet de juiste persoon voor, maar ik kan je wel iemand anders aanbevelen om dat te doen
* Ik snap dat het voor jou heel urgent is, maar ik heb echt andere verplichtingen
* Als ik het doe, wil ik het goed doen en dat kan nu niet

Als je moeite hebt met nee, wees dan zuinig op je ja

Jolanda Meijer (ex-KLM) begeleidt als work-lifecoach mensen die uit balans zijn geraakt om weer rust en ruimte in hun leven te krijgen. Zij geeft bedrijfstrainingen over slimmer werken en e-mailen. Zij coacht werknemers bij het verminderen van stress en het verbeteren van de werk-privé balans. Van Jolanda Meijer verscheen in oktober jongstleden het boek ‘Een opgeruimd hoofd. Meer rust en energie in 7 stappen.’

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here