Lipstick en kohlpotlood als feministisch statement!

0
417

Een gruwel was het voor de feministes uit de jaren ’70, de zogenaamde tweede golf: hakken, bevallige kleding en make-up. Het zou vrouwen alleen maar verder in de hoek drijven van ‘vooral een begeerlijk object voor mannen zijn’.

Hoe anders is het nu in het 3e millennium. Uit onderzoek van een paar jaar terug bleek al eens dat hoe hoger de hakken onder ’s vrouws voeten, hoe hoger ook haar bankrekening aan het einde van de maand. En dan heb ik het voor alle duidelijkheid over carrierevrouwen.

“Make-up is geen masker waar vrouwen zich achter verstoppen. Integendeel, het is het sterkste feministische middel dat er op de markt is.” Aldus Peter Philips deze week, maar hij is dan ook creatief directeur van Dior Make-Up. Maar toch, dat hij het bij de lancering van een nieuw product over ‘de vrouwenzaak’ had, was op z’n minst opmerkelijk. Uiteraard had hij zich e.e.a. laten influisteren door statistieken.

“We zijn 2017 en we zagen onlangs heel veel vrouwen op straat met slogans op hun t-shirts en statements, maar ik denk dat dit niet nieuw is. Make-up is altijd al een krachtig wapen geweest voor vrouwen, je moet alleen weten hoe je het te gebruiken. Het is niet iets waar vrouwen zich achter verstoppen, maar een middel om hun feministisch standpunt te benadrukken.”

Hij verklaart zich nader. “Een lippenstift of eyeliner is voor een vrouw een middel om haar sterktes te benadrukken. Het geeft haar de mogelijkheid om zelf te bepalen hoe de wereld haar ziet en ze kan er ook haar zwakheden mee verbergen, als ze dat wil.”

Dat is natuurlijk geen nieuws voor ons, maar het is fijn dat het feminisme inmiddels wel ontdaan is van die zure, ongewassen, mopperige sfeer. Ik zeg: smeren maar op een grijze dag als vandaag, hoewel ik het ook sneu vind als je zonder grime de straat niet opgaat.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here