Maak de klik

0
493

Heb jij hem al gevonden? De sleutel naar succesvolle relaties? Met je partner, je medewerkers, je klanten en je leveranciers? Alsof er 1 sleutel is voor alle opties hoor ik je denken…. Nou ja eigenlijk wel!

Behandel de ander zoals jezelf behandeld wilt worden. Een quote die we allemaal wel kennen… Maar is dat nu wel zo handig? Natuurlijk wordt hier bedoeld met respect, eerlijk en oprecht. Helemaal goed. Alleen, zijn er zeker wel verschillen in wat mensen fijn vinden. De een houdt van opschieten, niet te veel kletsen, waar de ander juist op zijn gemak gesteld wil worden en eerst even over koetjes en kalfjes wil babbelen.

Stel je eens voor dat zo’n directe, dominante ondernemer bij een sociale, rustige klant binnenstapt… Als zij haar klant op dezelfde manier behandelt zoals zij dat zelf fijn vindt, dan zal het erg lastig worden om de juiste klik met elkaar te krijgen. Ze zal deze klant eerder afstoten dan aantrekken. Het is een enorme uitdaging dus om hier goed te communiceren! Stel dus vooral vragen over recente gebeurtenissen, zowel zakelijk als privé. En onder het genot van een bakje koffie kom je dan langzamerhand ter zake. Veiligheid, zekerheid en rust zijn hierbij de sleutelbegrippen voor een perfecte klik!

Het is super belangrijk te weten hoe je daarin moet schakelen bij ieder verschillend type klant.

Gunfactor
Je zult ongetwijfeld wel eens gehoord hebben: oh ja, zij heeft gewoon een enorme gunfactor! Wat is dat – gunfactor? Dat jouw klanten je zomaar je omzet gunnen? Gewoon omdat jij het hebt? Dat zou wel heel makkelijk zijn. Nee, hier gaat het juist om iemand die heel goed is in schakelen in haar communicatie naar andere personen. Zij geeft ieder wat hij of zij fijn vindt.

Communicatie
Heb je je klant herkent in zijn type en kun je hem teruggeven wat hij fijn vindt in communicatie, dan gaat het echte werk pas beginnen! Het graven naar zijn behoeften doe je door het stellen van vooral veel open vragen. Wie, wat, waar, waarom, welke, hoe? En met de antwoorden die je krijgt, ga je weer verder aan de slag.

Luisteren
Goed luisteren wat de klant zegt, regelmatig samenvatten om te controleren of je nog op hetzelfde spoor zit en doorvragen. Heb je helder en concreet wat de klant wil, dan kun je je aanbod neerleggen. Natuurlijk zal jouw klant hier nog argumenten tegenin brengen – afhankelijk van hoe goed je LSD (luisteren-samenvatten-doorvragen) hebt toegepast. Als tot jullie beider tevredenheid een mooie deal op tafel ligt, kan er getekend worden. Gefeliciteerd!

Dit is natuurlijk een hele korte weergave van een verkoopgesprek en hoe je het aan zou kunnen pakken. Vond je het interessant? Wil je alle types wel beter leren kennen en weten hoe je met elk type klant de klik maakt? Neem dan eens een kijkje op mijn website: www.svppartners.nl. Ik vertel je erg graag meer over!

Hoe zorg jij dat je de gun factor hebt? Lees het graag in de reacties!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here