Expert Talk – Help! Ik heb wel 10 doelgroepen

0
399

Waar je vroeger misschien nog weg kwam met 1 dezelfde boodschap voor al je klanten, is het door de enorme hoeveelheid informatie die afgevuurd wordt op jouw klanten, van groot belang, om met een boodschap te komen die voor hen relevant is. Je wilt immers wel blijven opvallen!

Stuur je bijvoorbeeld een nieuwsbrief over kinderfietsjes, naar een doelgroep die geen kleine kinderen heeft, dan zegt dat iets over jouw geloofwaardigheid als fabrikant, merk of als ondernemer. Het is dus van groot belang dat je ervoor zorgt dat jouw boodschappen relevant zijn voor de verschillende doelgroepen.

Maar hoe pak je dit nu aan, zonder dat je het overzicht verliest?

https://youtu.be/qbUUomsAAbA

Tip 1: Breng de verschillende doelgroepen in kaart en omschrijf wat deze doelgroep uniek maakt. Naast omschrijvingen, als leeftijd, woonplaats, inkomen etc, zoek echt naar de unieke eigenschappen van deze doelgroep. Wat beweegt hen, wat zijn hun overtuigingen,  wat maakt hen anders dan anders?

Tip 2: Wek interesse met een korte krachtige boodschap en pas de boodschap aan per type doelgroep, zowel in tekst als in beeld. Zo zorg je ervoor dat je aansluit op hun behoefte en kan je hen ook makkelijker verleiden tot een aankoop of een bezoek aan de webshop of winkel.

Tip 3: Wees consistent in je communicatie uitingen. Consistentie en herkenbaarheid zorgen ervoor dat de doelgroep zich eenvoudiger herkent en verbindt met je merk of organisatie. Dat verhoogt de gun-factor. En zeg eerlijk, je doet toch ook liever zaken met een organisatie die consistent is in zijn ‘handel en wandel’.

Wil je als merk of ondernemer blijven opvallen in het enorme communicatie geweld, dat dagelijks wordt afgevuurd op jouw doelgroep? Dan is het een must om onderscheid te maken in type doelgroepen en deze van relevantie boodschappen te voorzien. Ook al heb je er 10, het levert je altijd meer op (zowel in geloofwaardigheid als omzet) dan ze allemaal over één kam te scheren!

Marieke de Koning is mede-eigenaar van de Reclamefabriek. Een full service reclamebureau, dat de denkkracht van een gerenommeerd reclamebureau combineert met het pragmatisme en techniek van een state-of-the-art reclamestudio. Bij dit bureau gaan creativiteit, snelheid en techniek hand in hand. Nieuwsgierig? Neem gerust contact met haar op; marieke.dekoning@de-reclamefabriek.nl

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here