Ben jij een spitsuurvrouw? 15 tips!

0
369

Sara Van Wesenbeeck is life & business coach, professional organizer en spreker.Met haar bedrijf Barking Dogs coacht en adviseert ze executives, managers, ondernemers, individuen en bedrijven in binnen- en buitenland bij het realiserenvan groei en verandering, bij het optimaliseren van persoonlijke effectiviteit, leiderschap en communicatie, en bij het creëren van een betere levenskwaliteit. Sara is auteur van o.a. ‘Het handboek voor de spitsuurvrouw’.

Want misschien ben jij er ook wel zo eentje. Is hollen door het leven de enige sport die je beoefent? Ben je op slaapdieet en doe je aan laptop-lunchen en multitasken in de hoop elke dag nog wat extra tijd te winnen? Is brandjes blussen je specialiteit? Afijn: lijkt je leven, net als dat van veel vrouwen, één langgerekt spitsuur?

Het boek is bestemd voor iedereen die de puzzelstukken anders wil leggen. “Maar de verandering om op te tornen tegen de rat race gaat niet van vandaag op morgen”, aldus Sara.”Het gaat stap voor stap en ontstaat vanuit het gevoel dat je niet langer ‘meer van hetzelfde’ wilt. Van daaruit ga je een stand van zaken opmaken, inzichten verwerven en actie ondernemen. Succeservaringen motiveren je vervolgens om vol te houden en met succes je nieuwe doelen te realiseren.”

Introduceer ‘goede gewoontes in je leven en werk. Die zijn het ideale ‘medicijn’ tegen het spitsuurgevoel”. 15 handzame tips van Sara.

01. Slaap voldoende: daar pluk je van de ochtend tot de avond de vruchten van
02: Plan ook je vrije tijd: daarmee bewaak je je tijd zélf en zul je er ook meer aan en van hebben
03. Leer je tijd goed in te schatten en doe het belangrijkste eerst: zo krijg je een vlot-lopende agenda en win je tijd.
04. Prop je agenda en die van je kinderen niet vol
05. Word weer regisseur van de ochtend door ’s avonds al voor te bereiden.
06. Leer de kunst van het starten: stel zo weinig mogelijk uit. Het is immers nooit het perfecte moment om te beginnen, dus doe het nu!
07. Leer ook de kunst van het stoppen: pauzeer regelmatig. Maak een planning waarin niet alleen starten, maar ook stoppen is opgenomen
08. Werk taken die bij elkaar horen samen af.
08. Las 2 momenten in de dag in dat je mail leest, doe het niet de hele dag door
09. Stop met ‘multitasken’, want je verliest er juist tijd en energie door.
10. Geef je sleutelbos en alle andere zaken waar je vaak naar loopt te zoeken een vaste plaats en maak van het organiseren van spullen, papierwerk en digitale wanorde een goede gewoonte
11. Zeg wat vaker ‘nee’ en durf te delegeren
12. Laat je vrije tijd niet ‘vervuilen’ door stoorzenders zoals smartphone, mailbox en andere werkgerelateerde zaken. Je vrije tijd dient om je batterij op te laden
13. Vergader staand en win minstens 1 uur per dag
14. Bouw dagelijks een feestje (hoe klein ook), zelfs als het heel druk is
15. Relativeer, behoud je gevoel voor humor, bewaar de glimlach. Als er ondanks al je voorbereidingen en acties toch nog wat ‘misgaat’, laat de moed niet zakken en denk dan aan al die keren dat het wél goed ging!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here