Vrouwen zijn niet van gisteren, maar wel geschiedenis

0
120

Vrouwen hebben altijd de helft van de wereldbevolking uitgemaakt. Waarom leren we dan zo weinig over deze helft? Vrouwen zijn in de geschiedenismethodes vaak onzichtbaar vanwege de klassieke benadering van het vak. Als ze al voorkomen worden ze vooral als slachtoffer neergezet en zijn ze niet autonoom maar  ‘vrouw van’ of ‘dochter van’. En waarom wordt een cultus zoals die van ‘the virgin queen’ of de ‘maagd van Orleans’ nooit nader uitgelegd? Door deze ontmoedigende presentatie wordt leerlingen een stereotype beeld voorgehouden die rolbevestigend kan werken.

F van Feminisme
De F-site wordt een online educatieplatform met lesmateriaal over vrouwen in de geschiedenis. Van Hatsjepsoet tot Boudicca, van Kenau tot Kartini. Docenten vinden hier gratis en toegankelijk educatiemateriaal dat naadloos aansluit op de tien tijdvakken in het geschiedenisonderwijs. Met deze campagne willen Van Gisteren en de stichting Jonge Historici het online platform financieren.

Initiatieven
Inmiddels zijn er gelukkig veel initiatieven waarbij vrouwen uit de geschiedenis aandacht krijgen. Dit is echter nog niet tot het geschiedenisonderwijs doorgedrongen. Vanuit het idee dat volledig en inclusief geschiedenisonderwijs van maatschappelijk belang is, zijn Mark Bergsma, Agnes Cremers en Alice Souguir, van Van Gisteren, gestart met het project F-site. Samen met de stichting Jonge Historici wordt nu de laatste fase ingezet om dit project te realiseren.

HERSTORY
Op de F-site vinden geschiedenisdocenten toegankelijke opdrachten en inspirerend bronnenmateriaal toegespitst op de 10 tijdvakken van het geschiedenisonderwijs. Het lesmateriaal biedt context en achtergrond over vrouwen in de geschiedenis en de tijd waarin zij leefden. Het sluit naadloos aan op de huidige methodes en is bedoeld voor alle niveaus binnen het voortgezet onderwijs. Al het lesmateriaal op de F-site is gratis toegankelijk

Crowdfunden
Van Gisteren heeft reeds een subsidie ontvangen van de Wilhelmina Drucker Fundatie voor de ontwikkeling van het educatiemateriaal. Voor promotie en projectmanagement ontving de stichting Jonge Historici een subsidie van het Professor Van Winter fonds. Voorts loopt er een crowdfunding voor dit bijzondere vrouwenproject.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here