De groene consument is vaak een vrouw

0
334

Fair trade, biologisch, ecologisch, onbespoten, gifvrij, gerecycled en niet getest op dieren. Steeds meer consumenten vinden het belangrijk dat producten die zij kopen ‘groen’ zijn. Vooral vrouwen. Mannen vertonen over het algemeen minder milieuvriendelijk gedrag dan vrouwen. Ze produceren vaak meer afval, recyclen minder en voelen zich minder schuldig over een niet-groene levensstijl. Eerder onderzoek schreef dit toe aan de verschillende persoonlijkheidskenmerken van mannen en vrouwen. Vrouwen zouden bijvoorbeeld meer geven om de zorg van hun omgeving, vanuit hun klassieke verzorgende rol.

Marketing
Recent onderzoek toont aan dat het vooral ook marketing is. Groene consumenten worden door zowel mannen als vrouwen als vrouwelijker gezien. Dit stereotype beeld zou mannen ervan weerhouden om ‘groener’ te doen, omdat het vrouwelijke gedrag een bedreiging vormt voor hun machismo.

Feminien
Milieuvriendelijke producten worden ook veelal op feminiene wijze ‘aan de man’ gebracht, wat het stereotype in stand houdt. Verschillende studies tonen aan dat wanneer de masculiniteit van mannen benadrukt wordt, zij meer geneigd zijn om groen gedrag te vertonen.

Groen moet mannelijker
Coca Cola Zero bijvoorbeeld. Met meer masculiene kleuren, lettertypen en woorden was dit een succesvolle strategie voor light frisdrank voor mannen. Groene producten moeten dus mannelijker worden gepresenteerd, zo bleek uit het onderzoek ‘Is eco-friendly unmanly?

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here