Nooit meer moe wakker worden

0
246

De zomervakantie is voor de meeste mensen in Nederland weer afgelopen. Op vakantie slapen mensen vaak beter, omdat ze ontspannen zijn en simpelweg langer uitslapen. Nu je weer moet werken, kan het zijn dat je elke ochtend wakker schrikt van de wekker en het liefst nog uren zou blijven liggen. Slapen is heel belangrijk voor een mens, welke leeftijd je ook hebt. Als je niet genoeg slaapt of altijd moe wakker wordt, kan dat invloed gaan hebben op veel aspecten van je leven. Zo kunnen je hersenen bijvoorbeeld niet optimaal presteren als je moe bent en ben je vaak sneller geïrriteerd. Ook hangt je stressniveau nauw samen met je nachtrust.

Late night snacks
Het is natuurlijk heel verleidelijk om ’s avonds op de bank een zak chips open te trekken of een stuk chocola naar binnen te werken. Toch blijkt dat je dat beter niet kunt doen, want je lichaam moet dat eten natuurlijk verteren. Dit spijsverteringsproces zorgt ervoor dat je lichaam actief bezig is, waardoor je minder makkelijk in slaap kunt vallen. Wat je beter kunt doen, is tijdens het diner genoeg eten, waardoor je ’s avonds niet zo snel trek krijgt. Wil je toch iets eten, kies dan voor licht verteerbaar voedsel, zoals bijvoorbeeld tomaatjes, een appel of schijfjes komkommer.

Koffie
Iedereen weet wel dat je van de cafeïne in koffie even een oppepper krijgt. Veel mensen vinden het prettig om de dag met koffie te beginnen. Wat veel mensen niet weten, is dat het drinken van een kopje koffie langer effect heeft dan je zou denken! Alle koffie die je namelijk na twee uur ’s middags drinkt, heeft invloed op hoe goed je in slaap kunt komen. Ben je dus erg gehecht aan je kopje koffie? Drink het dan voor de lunch en niet meer daarna.

Guided imagery
Om in slaap te kunnen vallen, moet je lichaam ontspannen zijn. Dit klinkt zo simpel, maar als je veel aan je hoofd hebt, is het lastig om dat los te laten en volledig te ontspannen. Een manier die voor veel mensen helpt is ‘guided imagery’. Simpel gezegd houdt dat in dat je je een rustige omgeving inbeeldt, waar je ontspannen van wordt. Dat kan van alles zijn, denk bijvoorbeeld terug aan het heerlijke strand waar je afgelopen zomer was. Of denk aan een bos, een onbewoond eiland, een mooie zonsondergang, het kan allemaal. Wanneer je dit doet, probeer dan om zo veel mogelijk zintuigen erbij te betrekken. Denk niet alleen aan hoe het eruit ziet, maar ook aan hoe het er ruikt en welke geluiden je hoort. Door hier over na te denken, zul je merken dat andere gedachten op de achtergrond komen en je vanzelf in slaap valt.

Smartphone
Veel mensen vinden het fijn om in bed nog even door Facebook te scrollen of andere dingen op hun smartphone te doen. Toch is het beter om bijvoorbeeld een boek te lezen, want het blauwe licht van je smartphone breekt het hormoon melatonine af. Melatonine regelt je slaap-waakritme. Het zorgt ervoor dat je overdag niet in slaap valt. ’s Nachts neemt de aanmaak van melatonine toe, zodat we ons slaperig gaan voelen. Maar door het blauwe licht houden we ons lichaam eigenlijk voor de gek, want hierdoor lijkt het voor je lichaam alsof het dag is in plaats van nacht. Hierdoor krijg je geen slaperig gevoel en slaap je ook minder lang. Kun je je smartphone echt niet missen in de avond? Gebruik dan een blauw-lichtfilter voor je smartphone. Veel smartphones hebben dit als standaard functie, maar er zijn ook verschillende apps voor te vinden.

Moet jij ook altijd even wennen aan de wekker na de vakantie of zit je zo weer in een goed slaapritme? Deel jouw tip(s) om niet meer moe wakker te worden in de reacties!

Hoi supervrouwen! Ik ben Saskia Kluiters. Op het moment studeer ik Communicatie- en Informatiewetenschappen aan de Vrije Universiteit. In mijn vrije tijd verslind ik graag zo veel mogelijk boeken en schrijf ik allerlei notitieboekjes vol.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here