Bazenstress? Houd je hoofd koel!

0
317

Is jouw baas eerder een stressfactor dan een bron van inspiratie en motivatie? Heb je te maken met een sociaal onhandige, incapabele of misschien wel een onbeschofte manager? Via de komende blogs over bazenstress krijg je tips om de relatie met je baas te verbeteren.

Het last hebben van je baas komt in verschillende gradaties voor:

Tegenwind: Je moet extra hard je best doen om vooruit te komen. In deze omstandigheden heb je te maken met een stroef verlopende communicatie met je baas. Jullie begrijpen elkaar niet echt, ervaren regelmatig irritaties en zijn mogelijk elkaars tegenpolen. We kennen ook het gevalletje: verkeerde man of vrouw[1] op de verkeerde plek. Je weet wel, zo’n baas die van toeten nog blazen weet.

Stormachtig: De wind is zo heftig dat je bijna niet meer vooruitkomt. Je bent terechtgekomen in een onrustig en uiterst kil bedrijfsklimaat, waar alleen cijfers en output tellen. Er is geen aandacht voor het wel en wee van medewerkers en van ondersteuning door je baas is geen sprake.

Orkaankracht: je kunt je nauwelijks staande houden en het gevaar bestaat dat je omver geblazen wordt. Je wordt geconfronteerd met managers die zich regelmatig schuldig maken aan manipuleren en kleineren, verbale agressie of angst zaaien.

Ligt het nou aan mij of spoort mijn baas gewoon niet?

In welke situatie je ook zit, blijf overeind en laat je niet omverblazen! De kans is namelijk groot dat je, door al die negatieve ervaringen met je baas, steeds meer aan jezelf begint te twijfelen. Dat wil je niet! Ongeacht of er zaken zijn die jij zelf anders zou kunnen aanpakken, is het is belangrijk om je te realiseren dat het bijna altijd ligt aan het ontbreken van leidinggevende capaciteiten bij je manager.

Omdat je weinig positieve aandacht van zo’n baas hoeft te verwachten, kun je die beter bij anderen zoeken zoals bij je collega’s, klanten, familie of vrienden. Mensen die jou wel waarderen en je talenten erkennen. Dat is goed voor je zelfvertrouwen en het maakt je mentaal sterker. Zo sta je stevig in je schoenen om je te beschermen tegen de stormen en orkanen die een lastige baas kan veroorzaken.

Zoom even uit

Maar hoe houd je het hoofd koel en voorkom je dat je meegaat in het negatieve gedrag van je baas? Bedenk hoe jij reageert als je baas je niet serieus neemt, je onterecht bekritiseert of je beledigt. Vecht je terug door je te verdedigen of kruip je in je schulp en klap je dicht? Mogelijk bedenk je later allerlei dingen die je had willen zeggen.

Hoe zou het zijn als je op dat moment assertief kunt reageren? Dat kun je doen door even afstand te nemen van de situatie. Je zoomt als het ware uit door je voor te stellen dat je een vliegje op het plafond bent of dat je een paar stappen opzij doet en als een regisseur kijkt naar de scène waarin je bent beland.

Dus als je manager je onterechte kritiek geeft over je werkwijze en jij de stress al voelt opkomen, zoom dan even uit, adem goed door en stel jezelf de vraag: ‘Wat is er nu eigenlijk aan de hand?’ Nuchter bekeken, is het meestal niet meer dan een zakelijk gesprek tussen twee mensen die het niet met elkaar eens zijn. Door een andere positie in te nemen, wordt het minder persoonlijk en kun je effectiever handelen. Als je niet meteen weet hoe je wilt reageren, geef jezelf dan wat ruimte en zeg zoiets als: ‘Ik kom daar nog op terug’ of ‘Ik heb daar een andere mening over, maar ik zal er naar kijken’. Zo kun je rustig bepalen hoe je het best kunt omgaan met de opmerkingen van je baas.

Emoties beteugelen

Door afstand te nemen van de situatie en het zakelijk te benaderen, kun je voorkomen dat je bevriest of in de verdediging gaat. Deze automatische stressreacties ontstaan vaak onbewust en verlopen volgens een bepaald patroon waarbij je gevoelens een grote rol spelen. Deze gevoelens worden gevoed door de interne dialoog, die op zo’n moment in je hoofd plaatsvindt: ‘Wat denkt hij wel niet?’; ‘Zie je wel, ik wist wel dat ik het niet kon’ of ‘Ik doe het ook nooit goed!’ Door jezelf op een andere manier toe te spreken, ben je beter in staat om emoties als boosheid, angst of verdriet te beteugelen en kun je effectiever handelen. Stel jezelf de volgende vragen:

  • Kloppen mijn gedachten met de werkelijkheid?
  • Is het terecht dat ik mij daar zo druk om maak?
  • Gaat het om feiten of meningen?
  • Is het logisch om dat te denken?

Je houdt je hoofd koel door tegen jezelf te zeggen: ‘Ik ben op mijn werk, het betreft dus een zakelijke kwestie, ik hoef mij dit niet persoonlijk aan te trekken. Mijn manager kan een andere mening hebben dan ik en daar kunnen we het over hebben. Mogelijk heb ik iets niet aangepakt zoals hij het verwachtte en kan ik iets leren voor de volgende keer. Het wil niet zeggen dat ik niet deug, ik hoef mij niet klein te voelen. We zijn twee volwassen mensen en ik kan hem gewoon vragen om uitleg of hoe hij het in het vervolg van mij verwacht’.

Dat voelt al een stuk beter toch?

Door overeind te blijven en even uit te zoomen, kun je je emoties temperen en houd je je hoofd koel om adequaat te reageren op lastig gedrag van je baas.

[1] Omwille van de leesbaarheid wordt je baas of manager met hij aangeduid. Je kunt hier ook zij voor lezen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here