Van theatersucces tot leren van elkaar: Saskia Schalekamp over Fiere Vrouwen

0
440

“Als ik te veel vertel moet je het zeggen, hè?”, gaf singer-songwriter en componiste Saskia Schalekamp na ongeveer drie minuten van het interview aan. Meteen reageerde ik hierop dat dit zeker niet het geval was. In die zeer korte tijd was ik namelijk helemaal in de ban geraakt van haar verhaal over muzikantencollectief Fiere Vrouwen, dat zij in 2015 samen met Louise Hensen oprichtte. Sinds deze oprichting hebben Saskia en Louise met hun groep behoorlijk aan de weg getimmerd. Zo brengen zij begin 2019 alweer hun tweede voorstelling op de planken.

Ik sprak met Saskia over Fiere Vrouwen, het leren van elkaar en hun nieuwe voorstelling. Het was bijzonder om tijdens het gesprek te merken hoe enthousiast en gepassioneerd Saskia over haar collectief vertelt. Wat mij echter het meest zal bijblijven van het gesprek, is dat Saskia meerdere keren duidelijk maakte dat haar collectief bestaat uit vrouwen, maar zich ​absoluut niet tegen mannen keert. Integendeel! Mannen zijn juist hartstikke welkom bij de voorstellingen. “We zijn eigenlijk nergens tegen, we geloven juist in positiviteit en samenwerking”. Dit geeft Fiere Vrouwen voor mij een extra dimensie.

Lied aan een vrouw

“Louise en ik zagen dat veel vrouwen alleen aan de weg timmeren en dat het best wel zoeken is in de muziekwereld. Dit kan namelijk best wel een harde wereld zijn, ” vertelt Saskia.”Samen sta je echter sterker dan alleen”. Dit idee ligt dan ook ten grondslag aan muzikantencollectief Fiere Vrouwen, waarin zangeressen, componisten en kleinkunstenaars verenigd worden. Bij de lancering van het initiatief in 2015 werden vrouwelijke muzikanten/artiesten die zich bij het collectief wilden aansluiten, uitgenodigd om een zelfgeschreven lied aan een vrouwelijke held aan te dragen. Dit kon bijvoorbeeld iemand zijn die de schrijfster inspireerde of die iets bijzonders had gedaan ​van wie de schrijfster vond dat het verteld moest worden. “Onze eigen motivatie was hierbij dat er zo veel vrouwen zijn die, vroeger en nu, bijzondere dingen hebben gedaan, terwijl we heel veel van die verhalen eigenlijk helemaal niet kennen. Wij wilden graag iets bijdragen aan het vertellen van deze verhalen, omdat we dat zelf leuk vonden,” legt Saskia uit. “​​We merkten al gauw, tot onze eigen verbazing, dat dit heel wat losmaakte. Binnen een paar weken hadden we een mailbox vol met zelfgeschreven liedjes van songwriters uit heel Nederland. Het had echt een sneeuwbal effect: artiesten die we nog helemaal niet kenden wilden zich bij ons aansluiten, van beginnende kleinkunstenaars tot doorgewinterde conservatorium-docenten tot mensen die al behoorlijk bekend zijn in Nederland. ​Samen met een team van ervaren mensen uit het vak selecteerden we uit dit grote aantal inzendingen de beste songs. Deze songs vormden de ​basis van het theaterconcert Fiere Vrouwen, de eerste voorstelling van het collectief.

Ook voor mannen een lied op maat 

De Fiere Vrouwen van Saskia en Louise maken niet alleen hun eigen voorstellingen, maar treden ook op tijdens verschillende evenementen. “We worden nu heel vaak ingezet als muzikaal intermezzo bij events. Zo hebben we bijvoorbeeld bij Topvrouw van het Jaar de finalistes bezongen. Louise en ik kiezen dan de beste match uit het collectief, die we vragen om een lied op maat te maken en dit te performen tijdens het event.” Tot op dit punt van Saskia’s verhaal, dacht ik dat Fiere Vrouwen als vrouwencollectief ook alleen maar vrouwen zouden bezingen. Dit bleek echter niet het geval te zijn. “We waren ook bij de Spinoza-uitreiking en daar hebben we voor het eerst mannen bezongen. En toen dachten we: ja, dat kan natuurlijk ook. We kunnen ook mannen bezingen, dat maakt helemaal niets uit. Wij zijn zelf dan gewoon de Fiere Vrouwen,” zegt Saskia lachend.

Leren van elkaar 

“Met het collectief hebben we ook een ambitie om onderling van elkaar te leren,” vertelt Saskia.  “We  ​gaan daarom ​in het nieuwe jaar naast het nieuwe theaterconcert ook  Fiere Vrouwenmiddagen organiseren. Hierbij zullen we elkaar onderling feedback geven op onze songs, maar ook mensen workshops laten geven op bijvoorbeeld het gebied van schrijven of performen.” Op dit moment bestaat Fiere Vrouwen uit 30 vrouwelijke muzikanten, maar de groep staat open voor nieuwe leden. Volgens Saskia is de ambitie van Fiere Vrouwen namelijk om steeds verder te groeien. “We geloven er heel erg in dat we met een grote groep veel kunnen bereiken en veel van elkaar kunnen leren. Ik merk zelf dat je in een collectief de ene keer nauw met iemand samenwerkt en vervolgens weer wat minder. Het is een soort golfbeweging, maar de basis is altijd goed.”

Good girl 

Na het theaterconcert Fiere Vrouwen, dat vooral gericht was op het vertellen van heldenverhalen, slaan de Fiere Vrouwen met hun tweede voorstelling Good Girl een nieuwe weg in. “De boodschap is iets anders: bij het eerste concert werd er een heel palet aan vrouwen bezongen. Er worden nu ook iets algemenere thema’s belicht, “geeft Saskia aan. “We willen de vrouw in al haar facetten belichten: de mooie kant, de lelijke kant, de zoekende kant, maar ook de sensuele kant. Eigenlijk alle kanten die een vrouw in zich heeft mogen belicht worden.” Behalve een iets andere boodschap, heeft de nieuwste voorstelling van Fiere Vrouwen ook een andere vorm dan hun eerste theaterconcert. Want waar er bij het theaterconcert Fiere Vrouwen vooral vanuit de muziek gewerkt werd, wordt er bij Good Girl meer nadruk gelegd op het theateraspect. Zoals Saskia het omschrijft, is Good Girl “meer een muziektheatervoorstelling met een ​mooie  spanningsboog” in plaats van een theaterconcert. Om zowel de nieuwe boodschap als de nieuwe richting zo goed mogelijk te kunnen invullen, werd regisseur en scriptschrijver Ko van den Bosch in de hand genomen. “Ko van den Bosch is iemand die heel rauw, humorvol, vol zelfspot en heel fysiek theater maakt. Dat wordt nu allemaal in de voorstelling gebracht, waardoor het veel meer gaat schuren. Met ons nieuwe muziektheaterconcert hopen we dat mensen een leuke avond hebben, maar ook dat ze weer even aan het denken worden gezet over bepaalde vanzelfsprekendheden.

Van muziek naar theater 

“De stap van muziek naar theater is voor ons een grote leerschool, maar dat vinden we juist ook wel weer heel leuk. Want als songwriter leer je ook heel veel en het vraagt van ons ook weer om op een andere manier naar de liedjes te kijken die we hadden gemaakt en die binnen een groter geheel moesten passen.” Zelf heeft Saskia twee songs voor Good Girl geschreven. “Die moest ik allebei wel echt een aantal keer herschrijven om ze theatraler te maken,” vertelt ze.  ​​Ook voor de performers zit er een mooie uitdaging en persoonlijke verbreding in de nieuwe voorstelling. Zo zal co-oprichtster Louise Hensen, die van origine jazz-zangeres is, ook een heel stuk acteerwerk op zich nemen. Zij wordt geflankeerd door Annemarie Maas, een zangdocente aan het conservatorium die ook altijd theater heeft gespeeld. De derde vrouw op het podium is Rosa Mee. Zij is van huis uit actrice, maar blijkt ook een prachtige stem  te hebben. “Omdat we met Ko zijn gaan werken, dachten we: de derde moét ​een actrice zijn. We hebben hier dus wel echt bewust voor een iets andere cast gekozen dan bij het eerste concert.” ​De speelsters worden op het podium bijgestaan door multi-instrumentalist Lennart Van Dijk, die bij elk stuk een compleet andere sfeer weet neer te zetten.

Good Girl is vanaf januari 2019 te zien in theaters door het hele land. Zelf zal ik de voorstelling in januari bezoeken en ik kan bijna niet wachten om te zien wat de supervrouwen van Fiere Vrouwen allemaal in hun mars hebben. Ben je zelf ook nieuwsgierig geworden naar de nieuwste voorstelling van Fiere Vrouwen? Dan kun je kaartjes bestellen via hun website www.fierevrouwen.nl

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here