Boek review: The Hate U Give – Angie Thomas

0
82

The Hate U Give werd al in 2017 gepubliceerd, maar is nu weer helemaal terug in de aandacht vanwege de verfilming die over 2 dagen te zien is in de Nederlandse bioscopen. (Lees hier wat ik van de film vond!) Net als de film is het boek ook zeker de moeite waard, dus lees hem nog snel voordat je naar de bioscoop rent!

‘Brave doesn’t mean you’re not scared. It means you go on even though you’re scared.’
Angie Thomas, The Hate U Give

Samenvatting

Starr Carters beste vriend Khalil wordt doodgeschoten door een politieagent. Khalil had geen wapen op zak maar was ‘vermoedelijk’ een drugsdealer. Verslagen door emoties probeert Starr zichzelf te herpakken in een samenleving vol ongelijkheid. De armoedige buurt waarin ze woont geeft een groot contrast met de school waar ze elke dag naartoe gaat. Overleven in deze twee werelden wordt steeds lastiger en de waarheid spreken krijgt een hoge prijs.

Review

Het verhaal dat dit boek vertelt is op dit moment heel relevant. Racisme is een onderwerp van alle tijden, maar zeker vanwege het politieke klimaat in Amerika en de Black Lives Matter campagne is dit ook nu belangrijk. De kracht van het boek is naar mijn mening de boodschap die het over wil dragen. De titel van het boek verwijst naar 2pac’s THUG LIFE, The Hate You Give Little Infants F*cks Everybody. Het voorbeeld dat we onze kinderen geven, is wat zij normaal gaan vinden.

Wat ik ook goed vind aan het boek is hoe veel aandacht er besteed is aan de personages. Hoewel het boek een sterk plot heeft, staan de karakters centraal. Niet alleen het hoofdpersonage, Starr, wordt uitgediept, maar ook de andere personages, zoals haar ouders, broers, Khalil en haar oom. Omdat je de personages goed leert kennen, kun je hun keuzes beter begrijpen en raakt het verhaal je des te meer.

Iets wat ik persoonlijk minder fijn vond aan het boek is het taalgebruik. Ik las het boek in het Engels, maar de meeste gesprekken tussen Starr en haar familie zijn in Afrikaans-Amerikaans taalgebruik opgeschreven. Aan de ene kant vind ik dat dit het realistisch maakt, maar persoonlijk vond ik het daardoor lastiger te lezen, omdat ik dit taalgebruik niet gewend ben.

‘Your voices matter, your dreams matter, your lives matter. Be the roses that grow in the concrete.’
Angie Thomas, The Hate U Give

Aanrader?

Dit boek is een Young Adult boek, wat inhoudt dat het boek gericht is op 12 tot 18 jarigen. Ik denk dat dit boek niet alleen belangrijk en indrukwekkend is voor jonge mensen, maar zeker ook voor volwassenen. Ik zou het boek daarom aan iedereen aanraden, omdat het een belangrijk onderwerp is.

“What’s the point of having a voice if you’re gonna be silent in those moments you shouldn’t be?”
Angie Thomas, The Hate U Give