Cardioloog Janneke Wittekoek ontvangt Vrouw in de Media Award 2018

0
184

Cardioloog Janneke Wittekoek heeft gisteravond de Vrouw in de Media Award 2018 ontvangen. Ze ontving de prijs voor haar media-optredens over met name de onderschatte man/vrouw-verschillen bij hart- en vaatziekten. Ondanks een toenemende kennis hierover worden nog veel vrouwen niet goed gediagnosticeerd, met alle gevolgen van dien. Hart- en vaatziekten zijn wereldwijd doodsoorzaak nummer 1 bij vrouwen.

Veel diagnoses gemist
Tijdens haar opleiding tot medisch specialist in het Amsterdam Medisch Centrum viel het haar als assistent op dat er veel vrouwen op de eerste harthulp binnenkwamen, die zonder een goede diagnose weer werden weggestuurd. “Zij kwamen binnen met serieuze klachten – zoals pijn op de borst – maar cardiologisch gezien konden we niks bij ze aantonen”, vertelt de de gelauwerde arts bij WomenInc. “Iedereen zuchtte en steunde als er weer zo’n vrouw werd binnengebracht. De onbegrepen klachten werden in de literatuur destijds omschreven als ‘syndroom X’, en van deze onbekende hartproblemen heb ik mijn werk gemaakt. Uiteindelijk is uit wetenschappelijk onderzoek gebleken dat aderverkalking bij mannen en vrouwen anders kan verlopen. Hierdoor hebben vrouwen soms last van andere symptomen bij hart- en vaatziekten. Sindsdien komen steeds meer man/vrouw-verschillen uit onderzoek naar voren en is mijn fascinatie compleet: ik ben in de ban van het vrouwenhart.”

In de media
Janneke is bekend van de tv-programma’s ‘De Dokters’ en ‘Je Lijf, Je Leven’, maar schuift ook regelmatig aan bij de diverse talkshows. In haar boek, simpelweg ‘Het Vrouwenhart’ getiteld is behalve speciale aandacht voor hart- en vaatziekten bij de vrouw veel aandacht voor preventie en herkenning. In 2013 opende ze de HeartLife Klinieken in Utrecht; een expertisecentrum voor hart en gezondheid, gespecialiseerd in zowel behandeling als preventie van hart- en vaatziekten, met daarbij speciale aandacht voor vrouwen.

Annemarie van Geel
De aanmoedigingsprijs You Go Girl Award 2018 ging naar Saoëdi-Arabië-expert Annemarie van Geel. Zij wist vorig jaar de landelijke media te bereiken met haar expertise over het land, waar na 30 jaar strijd vrouwen eindelijk mogen autorijden. Veel media-aandacht kreeg ook haar proefschrift over de gender segregatie in Saoedi-Arabië en Koeweit. Daarnaast is er veel bewondering voor het werk dat zij doet en de bekendheid die zij geeft aan de problemen waar vrouwen in het Midden-Oosten dagelijks mee te maken hebben.

Vrouwen zichtbaarder maken
De Vrouw in de Media Awards zijn een initiatief van Mediaplatform Vaker in de Media en Sprekersbureau ZijSpreekt. Met de awards willen de organisatoren vrouwelijke experts en rolmodellen aanmoedigen om zichtbaar in de media te zijn en redacties aanmoedigen om hen vaker dat podium te bieden.

Harde cijfers
En dat dat nodig is bleek vorig week nog. Uit een onderzoek naar diversiteit onder talkshowgasten blijkt dat vrouwen en mensen met een migratieachtergrond nog steeds zijn ondervertegenwoordigd. Tevens werd duidelijk dat er geregeld ‘ongeschikte’ gasten aan tafel om over een onderwerp te spreken.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here