Glenn Close op haar 71ste op weg naar 1ste Oscar: ze schittert in ‘The Wife’

0
239

‘Achter iedere succesvolle man staat een sterke vrouw’, zeiden de mensen vroeger. Maar dat de echtgenote vaak het wezenlijke brein is achter het succes van manlief werd vaak weggepoetst. Een thema wat we o.a. zagen in de film ‘Big Eyes’ over het echtpaar Keane. De schilderijen van Walter & Margaret waren in de jaren ’60 mateloos populair. In ieder huis hing wel een reproductie. Maar hoewel zij de ware kunstenaar was, werden de schilderijen verkocht onder zijn naam. Nu is er ‘The Wife’ met een schitterende titelrol van Glenn Close. 40 jaar lang heeft Joan Castleman haar eigen talenten, dromen en ambities opzij gezet voor de succesvolle literaire carrière van haar man, de overspelige Joe. Maar op de avond dat hij naar Stockholm afreist om de Nobelprijs voor Literatuur in ontvangst te nemen, besluit zij dat het genoeg is en onthult ze het grote geheim.

Zij schrijft ZIJN teksten
Vorig jaar ging de film naar het gelijknamige boek van Meg Wolitzer in première op het Filmfestival van Toronto. In de flashbacks zie je dat de beide echtelieden een schrijverscarrière ambieerden. Carrière maken was voor vrouwen van voor de 2e feministische golf echter niet vanzelfsprekend. Er waren een hoop ongeschreven regels. Daarover vertelt Glenn Close (71): “Vrouwen, zeker van mijn generatie, hebben het denk ik maar voor lief genomen dat ze ondergeschikt waren aan de carrières van hun mannen. Ik heb bij het spelen van Joan ook sterk aan mijn eigen moeder moeten denken. Ze was haar hele leven dolverliefd op mijn vader, maar had zonder hem waarschijnlijk een veel bevredigender leven gehad, omdat ze haar eigen talenten had kunnen ontplooien.”

Slachtoffer van de tijd
Het is niet zo zeer dat de man de kwade genius is in dit soort situaties. Dat wordt ook duidelijk in de rolprent. Zij heeft het namelijk net zo goed laten gebeuren als hij. Joan is een typisch slachtoffer van haar tijd. Maar ook van haar introverte karakter. Ze wacht veel te lang met het te zeggen. Het enige wat ze wil is ook schrijven. Zelfs als ze daarvoor in de schaduw van haar man moet staan en zogenaamd ‘huisvrouw’ is.

Wetenschap
Afgelopen week verscheen een Nederlands onderzoek, dat zorgde voor veel discussie. Van een vrouwelijke advocaat, rechter of arts kijkt tegenwoordig niemand nog op. Dat mannen en vrouwen anno 2019 qua capaciteiten gelijkwaardig zijn, staat niet ter discussie. Toch blijken traditionele opvattingen over rolpatronen stiekem nog wel de sociale norm te zijn. Aldus het proefschrift van socioloog Niels Blom, die deze maand op dit onderwerp promoveert.

Oeps, zij verdient meer
Hij onderzocht hoe gelukkig heteroseksuele stellen zijn met hun relatie en hoe dat verandert als mensen meer of minder gaan werken en als er wijzigingen zijn in het inkomen. Blom analyseerde enquêtegegevens van meer dan 10.000 stellen uit Nederland, Australië en het Verenigd Koninkrijk. De stellen werden meerdere jaren gevolgd. Naarmate de vrouw meer verdient, worden beide partners steeds minder tevreden over hun relatie. Is het andersom en de man is de kostwinner in huis, dan heeft dit geen effect op de kwaliteit van de relatie, ongeacht hoe zij zelf over man-vrouw-verhoudingen denken.

Loonkloof
‘Babyboomer’ Glenn Close weet uit ervaring dat het lastig is om samen te leven als succesvol koppel. “Zeker als ze hetzelfde beroep uitoefenen. Eerlijk gezegd geloof ik dat het voor veel mannen al een probleem is als hun vrouw meer geld verdient dan hij. Ook vandaag de dag hoef je maar naar de loonkloof te kijken om te zien hoe sterk dat doorwerkt.”

Moeder & Dochter
Glenn Close krijgt voor haar hoofdrol juichende kritieken. Geen actrice werd vaker voor een Oscar genomineerd, namelijk reeds 6x, zonder hem ooit te winnen. Maar op haar 71ste zou het volgens de kenners weleens bingo kunnen zijn. Leuk detail: de werkelijke dochter van Glenn, actrice Annie Starke, speelt in de film de jonge Joan.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here