Karl Lagerfeld is dood; wie beheert nu de erfenis van Mme Coco Chanel?

0
463

Karl Lagerfeld is niet meer. Zoals hij altijd gewenst had, is hij op 85-jarige leeftijd ‘in het harnas’ overleden. Bekend van zijn vele ontwerpen bij de diverse grote modehuizen, maar toch vooral als hoofdontwerper van CHANEL. Al sinds 1983. Zoals hij zelfs eens zei, beheerde hij de erfenis van Gabriëlle ‘Coco’ Chanel. Respectvol, stijlvol en met de ‘esprit’ van zijn illustere voorgangster. Zoals Coco Chanel aangaf: “mode verandert, alleen stijl beklijft.” Zijzelf stierf in 1977, maar door het uitstekende beheer en de unieke marketing van Lagerfeld is het bedrijf tot op de dag van vandaag miljoenen waard….

Vrouw met de broek aan
Het waren de onverschrokken vrouwen uit de Eerste Wereldoorlog, die waren opgestaan en de grote eerste feministische golf die Gabrielle Bonheur Chanel inspireerden. Vrouwen die nieuwe vrijheden verwierven, die besloten hun haar kort haar te knippen, die hun korsetten, hoepelrokken en belachelijk versierde hoeden (Coco noemde ze fruitmanden) inruilden voor lange broeken, mantelpakjes en kittige baretten en hoedjes.

Comme des garçons
Als geen ander begreep ‘Coco’ waar haar tijd om vroeg. In 1918 begon zij in Parijs een boetiek die in 10 jaar tijd zou uitgroeien tot een toonaangevend modebedrijf. Maar ook in haar privéleven had La Chanel lak aan conventies. Ze was bevriend met verschillende vrouwen, met wie ze kleding, sieraden, het bed, en soms de mannen deelde. “Elegant zijn is geen kwestie van een nieuwe jurk aantrekken. Je bent elegant, omdat je elegant bent.”

Hartje Parijs
In 1918 kreeg ze een gebouw aan de 31 rue Cambon in Parijs in handen. In 1921 opende zij haar eerste boutique en verkocht hier kleding, hoeden en accessoires. In 1927 bezat ze reeds 5 panden aan de Rue Cambon, namelijk nummer 23 tot 31. Zij was degene die de Garçonne-stijl bedacht: ze trok vrouwen truien en plooirokken met verlaagde taille aan en versierde de haren met clochehoeden en haarbanden. Vrouwen als Greta Garbo, Marlene Dietrich en Katherine Hepburn waren haar wandelende reclamezuilen.

LBD
Haar grote rivaal Paul Poiret, die voor haar furore maakte met felgekleurde creaties, noemde Chanels stijl misérable de luxe. Zij strafte op haar beurt zijn exotische collecties af door met een minimalistisch zwart avondjurkje te komen, één van Chanel’s meest kenmerkende ontwerpen, nu nog steeds door velen omarmd als the Little Black Dress. Vrouwen weten wat er bedoeld wordt als er een LBD wordt gevraagd.

Nummer 5
Chanel bracht in mei 1921 haar parfum Chanel No. 5 uit, met financiële steun van Pierre wertheimer. Een goede investering van deze man, want het werd een van de meest verkochte geuren ooit en indertijd het eerste kunstmatige parfum dat vrouwen niet naar bloemen deed ruiken. Daarover zei Coco: “Een vrouw moet ruiken als een vrouw en niet als een roos.” Het maakte het bedrijf CHANEL groot en wereldberoemd.

Hét chanelpakje
In de jaren ’50 introduceerde ze het deux-pièce, bekend geworden als het Chanelpakje, en de handtas met schouderriem 2.55 (naar de introductie in februari 1955). Ze was toen al over de ’70. Haar stijl was telkens afwijkend van de andere grote namen in de modewereld, zoals haar tijdgenote Elsa Schiaparelli met wie ze voortdurend in de clinch lag.

In de suite
Chanel overleed op 87-jarige leeftijd in een suite van het Hôtel Ritz te Parijs in 1971. Daarna werden zowel het modehuis als de parfumerie overgenomen door de Wertheimers. Sinds 1983 staat Karl Lagerfeld in voor het ontwerp van de Chanel-kleding. Het bedrijf is nu eigendom van Alain en Gérard Wertheimer, kleinzonen van Pierre Wertheimer.

Dubbel C
Karl Lagerfeld, die zelf de beelden schoot voor de (reclame-)uitingen van Chanel, eerde de naamgeefster van het beroemde modehuis o.a. met het dubbele ineengestrengelde CC-logo en met een aantal modeclips, waarvan onderstaande er eentje is.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here