Recensie: De onsterfelijken – Chloe Benjamin

0
780

Afgelopen januari kwam de vertaling van The immortalists in de Nederlandse boekenwinkels te liggen, uitgegeven door uitgeverij Meulenhoff. Dit boek, geschreven door Chloe Benjamin, kwam een jaar geleden uit in Amerika en is vanaf nu dus ook in het Nederlands te verkrijgen.

Waar gaat het boek over?

New York, 1969. De broers en zussen Gold – vier adolescenten op de grens van volwassenheid – krijgen van een helderziende hun sterfdatum te horen. De voorspelling heeft grote gevolgen voor hen in de vijftig jaar die volgen en ieder van hen probeert op eigen wijze het lot te bezweren: Oogappel Simon vlucht naar de westkust, op zoek naar de liefde in het San Francisco van de jaren tachtig. De dromerige Klara wordt illusionist in Las Vegas, geobsedeerd door de grens tussen werkelijkheid en fantasie. Oudste zoon Daniel zoekt naar zekerheid als legerarts in de jaren na 9/11, hopend het lot te kunnen bezweren. En Varya, de intelligente van het stel, werpt zich op de wetenschap en probeert de grenzen van onsterfelijkheid te breken.

Wat vond ik van het boek?

Bij het lezen van de achterkant van het boek, vielen me meteen twee dingen op. Één, dit boek heeft waarschijnlijk een filosofische insteek. En twee, het boek heeft geen spannend plot, omdat je op chronologische wijze het leven van vier mensen volgt. Beide zijn waar.

Het boek draait om de vraag ‘Wat gebeurt er met de koers van je leven als je weet wanneer het eindigt?’. Dit leidt uiteindelijk tot de vraag of het lot echt bestaat of dat de voorspelling leidt tot selffulfilling prophecy. En of je zelf in staat bent om de koers van je leven te veranderen. Best wel een zwaar en filosofisch onderwerp dus. Ik vond dit zelf erg interessant, maar het is daardoor niet een boek dat je lekker wegleest op je standbedje.

De nadruk van het boek ligt op hoe de levens van de vier broers en zussen zich ontwikkelen. Dit wordt op chronologische wijze verteld, waarbij je steeds over het leven van één van de vier leest. Aan de ene kant zorgt dit voor spanning, want je komt stukje voor stukje meer te weten over de vier levens. Maar aan de andere kant is het geen spannende manier van een verhaal vertellen. Het voelt soms een beetje aan als een biografie, omdat je in redelijk korte tijd de belangrijkste gebeurtenissen van iemands leven te lezen krijgt.

Aan wie raad ik het boek aan?

Ik heb veel van dit boek genoten en hoewel het geen spannend boek is, was ik toch steeds benieuwd hoe het zou aflopen met de personages. Dit maakte dat ik geprikkeld werd om door te willen lezen. Ook nadat ik het boek uit had, moest ik er nog vaak terugdenken, vanwege de diepzinnige boodschap. Het boek is een aanrader voor mensen die geïnteresseerd zijn in de filosofische vragen die ik eerder noemde en die houden van boeken waarbij de nadruk op de personages ligt en niet op de gebeurtenissen.

Geïnteresseerd? Koop het boek hier.