Het is complimentendag: steek elkaar vandaag eens een veer in de bips!

0
487

Vandaag is het  ‘Nationale Complimentendag’. Dit initiatief dat in tegenstelling tot Valentijns-, Secretaresse-, Moeder- en Vaderdag (nog) niet commercieel is, blijkt jaarlijks een gevoelige snaar te raken. De dag appelleert dan ook aan de diepst menselijke behoefte, namelijk: waardering, die niet met geld of spullen, maar uitsluitend met persoonlijke en oprechte aandacht vervuld kan worden………..

Meestal doen we het omgekeerde
Op 1 maart gaat het om het bewust stilstaan bij wat iemand in jouw omgeving goed doet en hem/haar daar oprecht en persoonlijk voor te waarderen in de vorm van een compliment. Meestal staan we namelijk direct klaar om te vertellen wat er niet goed gaat, maar met het tonen van waardering voor wat er wél goed gaat hebben we toch wat meer moeite.

Het helpt
Het lijkt zo vanzelfsprekend, een complimentje geven als iets goed gaat. Maar, zeker wij nuchtere Nederlanders, hebben de neiging eerder te benoemen wat fout gaat. Dat is jammer, want het is een ware een oppepper. Als je zelf regelmatig veren uitdeelt, krijg je bovendien meer oog voor het positieve in de ander(en). Daar word je zelf ook weer blijer van.

Beter dan cadeaus, promoties of geld
Uit onderzoek is gebleken dat complimenten en positieve aandacht meer motiveren dan cadeaus, een promotie of contant geld. Complimenten activeren het beloningscentrum on onze hersenen. De hoeveelheid dopamine neemt toe en dat geeft een goed gevoel. Zo hebben complimenteuze werkgevers blijer en gemotiveerder personeel. Een compliment geven kost niets en levert een hoop op.

Authentiek
Zorg ervoor dat het oprecht is, persoonlijk en specifiek. Het is geen trucje! Wees niet te algemeen. Zeg liever ‘Jij hebt die taak top gedaan’ dan ‘Het is goed gelukt.’ En dan: complimenten in ontvangst nemen. Velen hebben daar ook al moeite mee. Het beste is een simpel ‘Dank je wel’. Ga het niet bagatelliseren door te zeggen dat het geen moeite was. Daarmee haal je als ontvanger je eigen werk of prestatie onderuit.

Experiment
Voor de lancering van Covet, een videogame die helpt bij het kiezen van een goede outfit, werd onderstaande filmpje gemaakt: een sociaal experiment. Eerst zijn er 3 gebruikers die over zichzelf en hun onzekerheden vertellen. De vrouwen krijgen een makeover en dan onbekenden hen wat ze zien. “Je bent mooi” of “Als jij ergens binnenkomt, licht de hele kamer op”. Langzaam maar zeker wordt het gezelschap een grote glimlach.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here