Mireille Kaptein is de nieuwe ‘Zakenvrouw van het Jaar’!

0
225

Gisteravond werd de award voor ‘De Zakenvrouw van het Jaar’ weer uitgereikt en hoe Hollands wil je het hebben? Mireille Kaptein algemeen directeur van zuivelbedrijf Kaptein, mocht de titel overnemen van Aukje Kuypers, die vorig jaar won. De 46-jarige Mireille Kaptein geeft als 3e generatie al 10 jaar leiding aan het familiebedrijf, dat vestigingen heeft in Heiloo, Oosthuizen en het Belgische Bilzen. Er werken 180 mensen en het bedrijf is naar eigen zeggen goed voor ruim 90 miljoen omzet kennen en export naar 55 landen wereldwijd. Iedereen heeft weleens een Kaptein-produkt op z’n bord gehad. De bekendste zijn verpakkingen of 1-persoons kuipjes ‘Echte boter’ en de kaasmerken ‘Old Alkmaar’ en ‘Alkmaars Roem’….

Sobere bubbels
Hoewel gesponsord door champagnehuis Veuve Clicquot werd het toch een meer ingetogen avond dan anders. Vanwege de aanslag in Utrecht waren Jury-voorzitter Annemarie Jorritsma en minister Cora van Nieuwenhuizen bovendien afwezig. Dat doet niets af aan de prestatie van Mireille Kaptien. “Ik zie de prijs als aanmoediging voor alle ondernemende vrouwen van Nederland”, reageerde ze. “Mijn advies aan hen allen: ‘laat je niet weerhouden door een plafond, of die van glas is of van beton, maar sta pal voor je ambities, je bedrijf en grijp je kans’.”

Vrouwelijk ondernemerschap
De Prix Veuve Clicquot wordt elk jaar georganiseerd in 18 landen en sinds 1981 ook in Nederland. De prijs dient ter stimulatie van vrouwelijk ondernemerschap en vrouwelijk management. Het is de 38e keer dat de prijs is uitgereikt. De prijs, die voluit Prix Veuve Clicquot Business Woman of the Year Award heet, is vernoemd naar Nicole-Barbe Ponsardin. Zij trouwde in de 18e eeuw met de François Clicquot, die naast textiel ook handelde in wijn. Na zijn overlijden bleef Barbe-Nicole, toen 28 jaar, met een dochtertje alleen achter. Ze besloot het wijnbedrijf alleen verder te zetten.

De weduwe Clicquot
Het lukte haar om van haar Clicquot een succes te maken. Tot dan toe waren de ‘schuimwijntjes’ nog geen succes. Ze had een goede smaak en een neus voor marketing. Zo liet ze na de val van Napoleon meteen een kist champagne verschepen naar het Russische hof. Ze was de eerste en werd daarmee hofleverancier én monopoliehoudster. Als eerste ontwierp ze speciale etiketten voor op flessen waar de naam groot opstond. En ze ontwikkelde een nieuwe, betere techniek om champagne te bottelen.

Goed voorbeelden goed volgen
Het is niet voor niets dat dit champagnehuis haar naam verbonden heeft aan ‘De zakenvrouw van het jaar’, een prijs waarmee een succesvolle vrouw, ook in Nederland, wordt onderscheiden. De zakenvrouw van het jaar is een voorbeeld voor andere vrouwen die succes in het bedrijfsleven nastreven.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here