Een goed begin is het halve werk – 10 tips om goed aan je dag te beginnen

0
217

We staan allemaal op. Elke ochtend. De één doet dit met een grote glimlach op haar gezicht en de ander strompelt chagrijnig de slaapkamer uit. Ze zeggen wel eens: een goed begin is het halve werk. Dit geldt ook zeker voor opstaan. Als je positief en relaxed opstaat zul je de effecten hiervan de hele dag merken. Het is daarom heel belangrijk om elke ochtend met het goede been uit bed te stappen!

Een goed slaapritme

Als je oververmoeid bent, kun je nooit lekker opstaan. Daar kun je de wekker de schuld van geven, maar je zult toch echt zelf voor verandering moeten zorgen. Een volwassene heeft ongeveer 7 tot 8 uur slaap per nacht nodig. Maar niet alleen het totale aantal uren is belangrijk. Het gaat erom dat je op het juiste moment in je slaap wakker wordt. Je slaap is namelijk verdeeld in slaapcycli. Zo’n cyclus duurt gemiddeld 90 minuten en het is niet fijn om midden in een cyclus wakker te worden. Het is dus handig om 6 uur (4 cycli), 7,5 uur (5 cycli) of 9 (6 cylci) uur per nacht te slapen.

Stop met snoozen

Het lijkt zo lekker: als je wekker gaat nog even blijven liggen totdat je er ECHT uit moet. Maar eigenlijk levert dit je niets op. In de tijd dat je ligt te snoozen rust je niet meer uit en je ligt alleen maar te denken “oh nee, ik moet er zo uit, bleh, echt geen zin in”. Niet echt een positieve manier om aan je dag te beginnen, toch? Probeer jezelf dus aan te leren om meteen op te staan als de wekker gaat. Als je dit een paar dagen achter elkaar doet, zul je merken dat je er snel aan went en dat je veel energieker uit je bed stapt.

Twee glazen water

De meeste mensen drinken te weinig water op een dag. Het is druk, je denkt er niet aan… Het is best te begrijpen. Drink daarom meteen als je opstaat twee glazen water, dan heb je die maar alvast binnen. Het is een fijne manier voor je lichaam om de spijsvertering op gang te brengen en zorgt het voor minder kans op hoofdpijn gedurende de dag.

Positieve gedachten

Hoe blij je je voelt tijdens de dag, heb je vaak meer in de hand dan je denkt. Natuurlijk heeft het te maken met alles wat er gebeurt tijdens de dag, maar voor een groot deel heeft het met je mindset te maken. Begin goed aan je dag door een lijstje te maken (in je hoofd of op papier) met de dingen waar je vandaag zin in hebt. Waar kijk je naar uit? Waar voel jij je vandaag blij over? Zo begin je met meer positieve energie aan de dag en train je je hersenen om zich te richten op de positieve dingen in plaats van de negatieve.

Geen haast!

We leven in een maatschappij waarin het gewoon is om altijd haast te hebben. We doen alles graag snel en efficiënt en gunnen onszelf niet even een momentje van rust. Gebruik je ochtendroutine om rust in te bouwen in je dag. Gun je lichaam en geest de tijd om rustig op te starten en vlieg niet meteen van hot naar her.

Prikkels van buitenaf

Als je lekker van je kopje thee zit te genieten, zonder haast, dan is het fijn om in je rustgevende bubbel te blijven. Een trillende telefoon, het nieuws op de televisie en een laptop met binnenstromende mailtjes helpen daar niet aan mee! Laat alle apparaten tijdens je ochtendroutine zo veel mogelijk uit, om de prikkels van buitenaf te beperken. Je moet daar de hele dag al mee dealen, dus geef jezelf even een uurtje zonder.

Een goed ontbijt

Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Je hebt al uren niet gegeten en je hebt energie nodig om de dag tegemoet te gaan. Maak een lekker en gezond ontbijt voor jezelf en ga nooit de deur uit zonder te ontbijten.

De frisse ochtendlucht

Als je de tijd hebt, ga dan lekker naar buiten. Loop een rondje en geniet van de frisse ochtendlucht. Dit is niet alleen een fijne manier om te relaxen voordat je aan de dag begint, maar het is ook goed voor je lichaam. Ons lichaam is erop gebouwd om actief te worden bij het zien van daglicht, dus reken er maar op dat je je slaperige hoofd snel kwijt bent als je naar buiten gaat. Zeker voor mensen die de hele dag op een kantoor werken, is dit een aanrader. Zo krijg je beweging en genoeg zuurstof.

Echt geen zin vandaag

Heb je echt geen zin in de dag? Niet elke dag kan je favoriete dag zijn, maar je zult jezelf er toch doorheen moeten slepen. Iets wat kan helpen is een paar doelen stellen voor de dag en een leuke (of lekkere) beloning te bedenken om aan jezelf te geven als je die doelen behaalt. Wie weet haal je hier nét dat beetje motivatie uit dat je miste.

Maak een planning

En dan alweer de laatste tip. Je bent goed opgestaan, je voelt je positief, fit en energiek, maar dan moet je gaan beginnen aan je dag… Maak een planning voor jezelf en bedenk wat echt belangrijk is. Begin met de belangrijke taken en open je mail pas als je die taken af hebt. Als je begint met je mail, kom je namelijk vaak niet meer toe aan de dingen die er echt toe doen.

Dit waren mijn tips om goed aan je dag te beginnen! Wat doe jij in de ochtend om een positieve draai aan je dag te geven? Laat het weten in de reacties!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here