Enorm vorige eeuws: Russisch bedrijf betaalt vrouwen meer wanneer zij rok dragen

0
203

Het aluminiumbedrijf Tatprof uit Rusland gaat tot het eind van de maand juni hun vrouwelijke werknemers per uur 100 roebel (€1,38) extra betalen. De voorwaarde? Ze moeten een jurk of een rok dragen. Het bedrijf vindt het geenszins seksistisch en noemt het een ‘vrouwelijkheidscampagne’. Maar wellicht voel je hem ook al hangen: de roklengte moet wel minimaal 5 centimeter boven de knie zijn. Om de bonus ook daadwerkelijk gestort te krijgen, moeten de werkneemsters het bedrijf telkens een selfie sturen in de gewenste kledij.

Broek naar het werk
De fabrikant, die onder anderen leverancier was van de Olympische Winterspelen 2014 in Sotsji en het WK voetbal in 2018, bevestigt dit in een interview met het Russische radiostation Govorit Moskou. Ook laten ze weten dat er al over de 60 vrouwen zich gemeld hebben om mee te doen. Van seksisme is volgens de woordvoerder geen sprake. “Veel vrouwen dragen automatisch een broek naar hun werk. We hopen dat we met deze actie het bewustzijn onder dames kunnen verhogen, waardoor ze hun vrouwelijkheid en charme kunnen ervaren met een rok of jurk aan.”

Hup achter het fornuis
Het bedrijf heeft voorts in het kader van deze ‘vrouwelijkheidscampagne’ in juni een evenement gepland staan, waarbij het erom gaat welke vrouw het snelste noedels kan bereiden. In een rok aan het fornuis gezet. Omkoping (meer geld als je een rokje draagt) en anti-feministisch (terug aan het fornuis die vrouwen) tegelijkertijd. Maar het gaat nog een tandje verder.

Kinderen maken
Volgens Anatasie Kirillova, die bij de afdeling bedrijfscultuur en interne communicatie van het bedrijf werkt, is het idee afkomstig van de baas himself, wat ons natuurlijk niet verbaast. “Hij wil de vrouwelijke essentie van elke medewerkster van het bedrijf behouden: jonge vrouwen moeten geen mannelijke kapsels hebben, geen broek dragen en al hun warmte projecteren op het opvoeden van kinderen”, aldus wist ze namens haar werkgever te vertellen bij de Russische nieuwswebsite Business Online. “We willen onze werkdagen opfleuren. Ons team is voor 70% man. Dit is een geweldige manier om het personeel te verenigen.”

Terug naar het jaar 0
Jawel: de vrouw als lustobject (rok), als huisvrouw (koken) en last but not least: voortplantingsmachine. (kinderen maken en opvoeden). Gelukkig is er in eigen land ook genoeg tegenstand. De prominente feministische blogger en journaliste Zalina Marshenkulova noemt deze actie van Tatprof ‘nieuws uit de middeleeuwen’ op haar Telegram channel.

Lekkere kekke pakken
Ik ben blij dat de mode-industrie exact de andere kant op denkt en ontwerpt op dit moment. In geen 25 jaar waren broekpakken en jumpsuits voor vrouwen zo toonaangevend op de catwalks en in het straatbeeld als in de afgelopen modeweken. Ja ook in Moskou. Als vrolijke tegenhanger een leuke clip voor de Tatprof-mannen. Lekkere kekke powerpakken. Voor ladies and gentlemen. Kom er maar in Tom Ford: je kan er wat van!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here