Hip zijn in feministische t-shirts van Dior? Dat kan goedkoper!

0
262

Sedert 2 jaar staat Maria Grazia Chiuri aan het roer bij het gerenommeerde modehuis Dior. En dat laat ze de wereld weten. Niet alleen middels haar prachtige ontwerpen en modeshows, maar ook door de teksten waarvan ze haar kleding voorziet. T-shirts met de tekst ‘We should all be feminists’ hingen om de ranke lijven van de o zo goed betaalde modellen. Een duur modegrapje? Ja en nee. Een aantal celebreties sloeg gelijk haar slag. Rihanna poseerde ermee op haar instagram account. Actrice Natalie Portman droeg het tijdens een van de vrouwenmarsen waarbij ze de woorden sprak: ‘Now, from the bottom of both hearts beating inside my miraculous female body, I want to thank our new president; you just started the revolution.’ En nu moeten we natuurlijk allemaal zo’n T-shirt. Dus is het hopen dat die vermaledijde salariskloof tussen mannen en vrouwen snel wordt geslecht zodat we allemaal die ongeveer €700,- kunnen ophoesten voor dat T-shirt!

Sisterhood
De tekst kwam van het essay met dezelfde tekst van de Nigeriaanse schrijfster Chimamanda Ngozi Adichi en haar gelijknamige TED talk die al eens werd gesampled in het nummer ‘Flawless’ van Beyoncé. Dit voorjaar vervolgde Maria haar female empowering-stijl. Dit werd bij het eerste model dat de catwalk betreedde al duidelijk; Selena Forrest opende de show in een wit T-shirt waar in verwassen blauwe letters ‘Sisterhood is Global’. Shirts met ‘Sisterhood is Powerful en ‘Sisterhood is Forever’ volgden. Met deze laatste teksten verwijst de ontwerpster naar de uitspraken van de Amerikaanse feministische activist en auteur Robin Morgan.

Jouw favoriete leus
Maar 700 eurootjes neertellen voor een shirt? Ook al is het nog zo’n goede tekst; ik denk niet dat wij gewone stervelingen dat snel zullen doen. Maar inspirerend is het wel. In plaats van een inspirerende quote op je Facebook- of Instagram-post te posten, kun je natuurlijk je boodschap ook op een shirt laten zetten. Misschien niet zo ‘salonfähig’ als een Dior-exemplaar, maar minstens zo effectief en met een eigen tekst zelfs supercreatief. Surf bijvoorbeeld eens naar de website van Drukzo.nl. en laat voor jezelf, voor je vrienden en als je ondernemer bent ook voor je klanten, eens zo’n origineel bedrukt kledingstuk maken. Hoeft niet eens altijd een shirt te zijn; je kunt er ook kiezen voor een polo, een hoodie of buitenjack. Of stuur je man de keuken in met een schort voorzien van de tekst ‘Mijn naam is De Kok, met kaa – oo – kaa.’

Feministische leuzen van toen en nu
* Baas in eigen buik (70’er jaren)
* Wij vrouwen eisen (70’er jaren)
* Stop slutshaming
* Feministe Fatale
* Sisterhood is everything
* Dicht de loonkloof (leuk voor je evaluatiegesprek)
* Dicht de orgasmekloof (voor de lefhebbers)
* Ik ben lief voor vrouwen
* Ik stem op een vrouw
* The future is female
* Wat vindt jouw vrouw ervan dat je zoveel werkt?
* The future is female

Afijn: gebruik je fantasie en je creativiteit en ga loos.

Illustratie boven: Het oorspronkelijke ontwerp van het ‘The Future Is Female’ T-shirt werd gemaakt voor Labyris Books, de eerste vrouwenboekhandel in New York City in 1972. Fotografe Liza Cowan kiekte haar vriendin Alix Dobkin in het bewuste shirt en inmiddels is het een iconisch beeld van de tweede feministische golf. Illustratie onder: modeweek Parijs februari 2019.

DIOR

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here