Olcay Gulsen ziet het gat in de markt niet, blogger Hermina wel

0
126
Nike Town London

Heb je er wat van mee gekregen? We hebben weer een ‘vette’ rel. Afgelopen weekend behandelde het ‘hoogstaande’ RTL Boulevard het gegeven dat NIKE haar marketingstrategie heeft veranderd. Dat wil zeggen dat zij voortaan ook de sportmode voor vrouwen met een gemiddelde maat en daarboven in haar schijnwerpers zetten. Een foto van zo’n NIKE-paspop deed de vrouwelijke presentatoren Olcay Gulsen en Caroline Tensen naar adem happen. Dat was namelijk niet gewoon ‘een maatje meer’, maar echt wel heel dik, aldus hun commentaar. Dergelijke vrouwen konden maar beter ‘wijde’ kleding aantrekken. Pfff zeg: terug naar af, terug naar de jaren ’70, toen volle vrouwen zich in tenten hulden. Het allerergste is natuurlijk dat dit het tegenovergestelde is van ‘sisterhood’. Het fenomeen van minachtend doen tegen mensen boven de maat 34 wordt tegenwoordig aangeduid als ‘fatshaming’. Ik had met name uit de mond van Olcay Gulsen een toch wat aardiger en vooral zakelijker reactie verwacht…..

Vet geld verdienen
Jaren geleden troonde mijn wat vollere vriendinnen me al mee naar ‘hun’ winkels met prachtige namen als ‘Mateloos’, ‘Groot aan de Brink’ in Laren, ‘Diva’, ‘Curvy’, ‘Big is Beautiful’ etcetera. Zowaar een verdienmodel als je beseft dat slechts 1% van de mensheid een modellenfiguur heeft. De rest moet het met wat anders doen. En als je bedenkt dat we met z’n allen steeds voluptueuzer worden, snap je dat er veel geld te verdienen valt. Misschien had Olcay na haar Supertrash-debâcle een nieuw zakelijk avontuur moeten starten onder het label ‘SuperSize’. Tja, ’t is maar een idee. Gratis en voor niets.

At your service
Ook de mannen van Quote schrijven over de miljoenenbusiness van kleding voor mensen met gewone maten. Retailers kunnen daar slim op inspelen, zeggen diverse experts. “Er zijn iets van 2 miljoen vrouwen in Nederland die minimaal maat 44 hebben, eenderde daarvan heeft maat 48 of groter. “Voor deze doelgroep maakt goede service nóg meer verschil”, aldus Olaf Zwijnenburg, retailspecialist van de Rabobank. Zowel indigitale als ook in fysiekewinkels, zoals dat heet. Die laatsten hebben nog een groot voordeel volgens de specialist: de kennis en kunde van hun medewerkers. Voor klanten met een grotere maat is het nóg belangrijker om vriendelijk en deskundig te worden geholpen. Gebeurt dit niet, dan bestellen ze wel online. Deze groep hecht minder waarde aan de allernieuwste mode en meer aan service. Daar liggen dus kansen.”

Wen er maar aan
Olcay Gulsen heeft inmiddels een ‘mea culpa’ gedaan, tegenwoordig is dat gewoon een SORRY schrijven op je sociale media, maar de rapen zijn inmiddels gaar. Vooral bij al die fitte, sportieve, aardige, normale vrouwen, die met hun dikke kont en big boobies vrolijk in NIKE-pakkies door parken en lanen hollen. Hashtag #Wenermaaraan is geboren: een initiatief van Hermina de Vries die met haar blog Wondervol het gat in de markt wel aanboort.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here