Nederland in het nauw: we hebben meer vrouwen nodig in de digitale top

1
234

Nederland heeft een kenniseconomie. Dit betekent dat we up-to-date en vooraan de ontwikkelingen moeten blijven staan. Diversiteit van de teams en in de bedrijven is een van de noodzakelijke middelen om innovatief te zijn en te blijven. En daar gaat het mis Want niet alleen blijft Nederland achter in algemene zin wat betreft vrouwen in leiderschapsrollen (we staan op de 27e plek van de 149 landen in de Global Gender Gap Index) maar met het aandeel vrouwen in bijvoorbeeld de Artificial Intelligence-sector staat het er nog slechter voor. En dat is, zeker voor ons land, een belangrijk deel van onze toekomst. Wereldwijd wordt slecht 22% van de AI-banen ingevuld door vrouwen, dus in meer dan driekwart van de gevallen zijn het mannen……….

Waar staan wij?
In Nederland ligt dit percentage op 21%, zo blijkt uit het AI-onderzoek van het World Economic Forum in samenwerking met LinkedIn en het Erasmus Centre for Business Innovation. Nu lijkt dat ongeveer OK want dit percentage ligt immers niet ver onder het wereldwijde. Maar wij zijn een kenniseconomie en dus zou het aandeel vrouwen juist hoger moeten zijn. “Het is zorgwekkend omdat de verwachting is dat het aantal AI-banen enorm zal gaan toenemen en vrouwen niet gelijkwaardig vertegenwoordigd zijn in dit domein. De kloof tussen mannen en vrouwen zal daarom weer groter gaan worden. Helaas zijn vrouwen ook ondervertegenwoordigd in de IT-sector zelf, net als in R&D, wetenschap, engineering en natuurwetenschap.” aldus Kay Formanek, autoriteit op het gebied van inclusieve diversiteit, in een interview met Computable dat later deze maand geplaatst zal worden.

Vrouwen blijven niet in de IT
In 2017 was 15% in de IT-sector vrouw en vorig kalenderjaar 16%. We kunnen we dus een kleine stijging zien, terwijl het aantal vrouwen dat voor een IT baan kiest meer was gestegen. Zorgwekkend is dan ook dat vrouwen die gekozen hebben voor IT toch veelal niet blijven. Hiervoor zijn meerdere oorzaken te noemen, zoals onder anderen: het gebrek aan rolmodellen, masculien gedomineerde culturen, te maken krijgen met stereotypen en onderbewuste vooroordelen.

Maar is er dan helemaal niets aan te doen?
Ik heb even op het internet rond gesurfd en kom dan ook niet veel opleidingen tegen, want daar begint het toch?! Als je kijkt naar hoe die opleidingen worden gepresenteerd dan zit daar weinig vrouwvriendelijks aan. Op middelbare scholen zien we gelukkig een stijging van het aantal meiden dat kiest voor exacte vakken. Maar het percentage jongens dat voor exacte vakken kiest is nog steeds flink hoger. Voor de toekomst ziet het er dus beter uit, maar die toekomst is NU. We hebben nu dringend meer mensen en liefst ook meer vrouwen nodig in bovengenoemde vakgebieden.

Er gaat een lampje branden
En toen ontdekte ik nog een andere oplossing die bijna te simpel ligt maar misschien juist daarom heel effectief kan zijn. De Digital Leadership opleiding van RightBrains. Een unieke opleiding in Nederland, specifiek gericht op vrouwen die willen doorgroeien naar senior management posities in digitale technologie. Binnen het programma leren zij welke technologische ontwikkelingen gaande zijn en welke impact dat heeft op innovatie, digitale marketing strategie, nieuwe business modellen, processen en digitaal leiderschap.

Praktisch
En als je interesse hebt in deze opleiding, dan is er op 25 juni een informatiebijeenkomst. Deze vindt plaats tussen 16:30 en 18:00 uur op kantoor bij de Computable in Utrecht. Je kunt je daarvoor aan melden door een mail te sturen naar: geke.rosier@rightbrains.nl

1 REACTIE

  1. Inderdaad, we hebben veel meer vrouwen nodig in digitale technologie! Volgend jaar verwacht men 50.000 banen die niet ingevuld kunnen worden. En omdat vrouwen nog steeds weinig (12%) kiezen voor een carrière in dit werkveld, liggen hier dus de kansen voor het oprapen ladies! Als meer vrouwen zouden kiezen voor dit werkveld, dan creëren we meer diversiteit. En we weten allemaal dat diverse teams leiden tot meer innovatie en succesvolle bedrijven. We dragen dus niet alleen maatschappelijk bij, maar ook economisch.
    Voor diegenen geïnteresseerd om eens een podium te zien met alleen vrouwelijke keynotes in dit werkveld a.s. donderdag houden we een cool event. Deze keer bij KPN. We hebben 100 aanmeldingen maar ruimte voor veel meer in deze prachtige locatie die uitkijkt over de Maas. Voor alle lezers van SUPERWOMEN, dit is een kortingscode die je kunt gebruiken: DISCRBNW19. Meld je dus vandaag nog aan!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here