Britten verbieden vanaf heden alle seksistische reclames

0
134

Groot-Britannië verbiedt vanaf heden reclame-uitingen met schadelijke genderstereotypen. Je weet wel: een advertentie waarin mannen worstelen met het verschonen van luiers of zo’n commercial met daarin vrouwen die moeite hebben met het parkeren van hun auto. De maatregel komt van reclamewaakhond Advertising Standards Authority, omdat uit onderzoek blijkt dat seksistische beeldvorming wel degelijk negatieve maatschappelijke gevolgen heeft.

Schadelijk
“Ze zorgen er bijvoorbeeld voor dat mensen en dan vooral vrouwen en jonge meisjes, een beperkter beeld hebben van hun plek in de wereld”, aldus het hoofd communicatie van ASA, Craig Jones bij Sky News. Voorts benadrukt hij dat alleen ‘schadelijke’ en bijzonder aanstootgevende stereotypen in de ban zijn gedaan. Denk aan al maar klussende mannen en eindeloos winkelende vrouwen. Of zo’n reclame van een gezin dat een puinhoop maakt van het huis en de moeder die dan in haar eentje aan het opruimen slaat.

Nog een half jaar
Reclamebureaus krijgen 6 maanden de tijd om zich voor te bereiden op het verbod. Eind dit jaar gaan de nieuwe regels in. Vanaf dat moment zullen omstreden reclames per geval bekeken worden. De wet geldt voor alle vormen van adverteren: print, borden in het openbaar, radio, TV, internet, inclusief alle sociale media.

Lachen
Hoe idioot de genderbias ook anno nu vaak nog is, toont ons onderstaand filmpje dat de rollen eens omdraaide.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here