Plezierig en efficient werken begint bij een goede werkplek.

0
167
Opgeruimd werken

Plezierig en efficiënt werken begint bij een fijne werkplek. Wellicht heb je weleens gehoord van ‘A dirty desk makes a dirty mind’. Dit houdt in dat als je bureau of werkplek vies en rommelig is, dit direct effect heeft op jouw mentale toestand en het overzicht dat je hebt. Andersom gezegd: een opgeruimd bureau zorgt voor een opgeruimde geest. Maar dat is nog altijd makkelijker gezegd dan gedaan, dat verklaart ook het succes van opruimgoeroe Marie Kondo. Mensen die op een kantoor werken dat netjes en schoon is, doen hun taken stukken sneller én efficiënter. Maar hoe richt je je kantoor of werkplek slim in, zodat alles vindbaar blijft en je zorgvuldig en geconcentreerd aan de slag kunt? We hebben 3 gouden tips voor je onder elkaar gezet.



1. Maak gebruik van roldeurkasten

Voldoende goede en ruime kasten zijn uiteraard een ‘must’ om de rommel de baas te blijven en alles snel weer te kunnen pakken. Met name roldeurkasten helpen de werkplek overzichtelijk te houden. Ze bieden veel ruimte om orders, boeken, documenten en kantoorspullen op te slaan. Zodat je de lades van je bureau en het bureaublad voor je overzichtelijk kunt houden. Werk je op kantoor met meerdere mensen, zorg dan dat elk personeelslid haar / zijn eigen roldeurkast(en) heeft. Zo houd je overzicht en raken de spullen van collega’s niet door elkaar.

2. Houd jouw e-mail netjes en overzichtelijk

Belangrijk om plezierig en efficiënt te kunnen werken, is ook het schoonhouden van je e-mailbox. Houd die overzichtelijk door mappen aan te leggen met thema’s, persoonsnamen of organisaties. Binnen die mappen verzamel je alle e-mail van jouw relaties. Doe dit direct nadat de e-mail is afgehandeld, zodat je een archief opbouwt, waar je altijd in terug kunt kijken en waarmee je de inbox openhoudt voor e-mails die je nog behandelen en/of beantwoorden moet.

3. Vermijd fysiek papier zoveel mogelijk 
Internet en e-mail staan centraal op de hedendaagse werkvloer. Dit levert interessante voordelen op. Zo kun je door meer gebruik te maken van Word, Powerpoint en dergelijke, jouw papiergebruik drastisch verminderen. En dat is slim, want papier zorgt vaak voor chaos. Zeker als je gewend bent om elk wissewasje, mailtje of notulen van vergaderingen uit te printen. Dit leidt niet alleen tot stapels op je bureau of een propvolle, vastlopende bureaulade, maar kost ook nog een (te)veel papier. Dat is, zoals we allemaal weten, slecht voor ons milieu en ook nog eens voor de portemonnee. En wees nu eerlijk: hoe vaak lees je de notulen nu terug na vergadering? Ze later via je e-mail teruglezen is toch zeker zo gemakkelijk?

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here