#Girlboss: Linkedin en Instagram ineen

0
131

Sophia Amoruso is de oprichter en CEO van kledingbedrijf ‘Nasty Gal’, een organisatie met een omzet van meer dan 100 miljoen dollar en ruim 350 mensen in dienst. In haar boek ‘#Girlboss’ verhaalt de nu 35-jarige onderneemster hoe ze zich van een nietszeggende tiener ontwikkelde tot directeur van een succesvolle onderneming. #Girlboss staat sindsdien symbool voor meisjes die, door hard te werken, hun hart te volgen en die anders durven zijn voor succes hebben als jonge vrouwelijke ondernemer. Daarvoor is het volgens Sophia belangrijk om ook buiten de lijntjes kleuren…………

Hernia
Op 22-jarige leeftijd maakte Sophia van eigenzinnigheid haar kracht. Ze hield van bijzondere veelal vintage kleding. Vanuit bed, waar ze het grootste deel van haar tijd doorbracht vanwege een hernia, begon ze kledingstukken te verkopen via eBay. ‘Nasty Gal’ noemde ze haar winkeltje, naar een nummer van Betty Davis.

Nasty Galaxy
Haar webshoppen werd een obsessie. Zo vond ze een vintage Chanel-jas voor $8,- en verkocht ze het door voor ruim $1000. Ze was de competitie op eBay altijd net een stapje voor. Elke klant beantwoordde ze dan ook persoonlijk. Voordat ze het wist was haar kamer te klein voor alle kleding die ze kocht en verkocht. Ze huurde een loods en nam personeel aan. Die loods werd een imperium. Of zoals ze het zelf noemde: een ‘Nasty Galaxy’.

Failliet
Tot het merk in 2016 faillie gaat en overgenomen wordt door de Britse BooHoo group. Dat betekent niet dat Sophia Amoruso stil gaat zitten. Na het verschijnen van haar boek #GIRLBOSS in 2014, lanceerde ze ook de #GIRLBOSS Foundation, om vrouwen over de hele wereld te inspireren om het heft in eigen handen te nemen, wat carrière betreft. In 2017 haalde ze 1,2 miljoen op voor haar nieuwe bedrijf (en organisator van de Girlboss Rally), Girlboss Media.

Netflix
Van het boek is inmiddels een succesvolle Netflixserie geproduceerd en deze week komt Sophia met een nieuwe loot aan haar Girlboss-stam. En nu is er dus het gelijknamige platform, waar gebruikers met mentoren in contact kunnen komen en vragen stellen rondom hun eigen carrière en business.

Werk & Privé
Op een eigen profiel kun je naast zakelijke ook persoonlijke informatie zetten. Het is een mix van LinkedIn en Instagram. Juist die combinatie is volgens Sophia Amorusozo belangrijk. “Van maandag tot vrijdag zijn we de persoon op LinkedIn en van zaterdag tot zondag de persoon op Instagram. Dat is niet hoe de wereld werkt, ” aldus Sophia aan Business Insider. Ze wil laten zien dat waar je voor je 20ste een outcast kan zijn of dat rare talent, dat ‘anders zijn’ daarna juist een voordeel oplevert.

Mentoren
Onder anderen schrijver en hoofdredacteur van Teen Vogue Elaine Welteroth en haarstylist Jen Atkin zijn bekende mentoren op girlboss.com. Op dit moment is er alleen nog het online platform, maar binnenkort wordt ook de Iphone-app gelanceerd.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here