Waarom vrouwen bij een auto-crash vaker zwaar gewond raken dan mannen

0
316
Foto: Volvo

Als het gezellig en ver is en ik zit op de bijrijdersstoel wil ik nog weleens heel huiselijk mijn van schoenen ontdane voeten achteloos op het dashboard planten. Tot ik een paar maanden geleden las dat dit bij een crash echt ‘zo goed als dodelijk’ is. De airbags lanceren je over de kop heen naar achteren. Maar ik las ook nog iets anders. Namelijk dat al die veiligheidszaken die wij tegenwoordig in onze wagens hebben zitten ‘niet getest zijn op vrouwen’. ‘Hûh?’ hoor ik u zeggen. Ja mijn idee. De farmaceutische industrie testte jarenlang de medicamenten uit op (blanke) mannen tussen 20 en 50 jaar. Dat met zo’n maandelijkse cyclus is immers zo lastig. Niet gek dus dat vrouwen vaak helemaal niet goed op die bewuste geneesmiddelen reageren. Maar dat blijkt dus nu ook voor onze automobielen op te gaan……

Niet getest op vrouwen
Airbags, stoelen, gordels en hoofdsteunen zijn ontworpen op basis van ‘mannelijke’ crashtestdummy’s. De meest gebruikte heet Hybrid III 50th Male, en ja: dan weet je het wel. Namelijk de gemiddelde man: 1,77 meter lang, 76 kilo zwaar, en met de daarbij behorende bouw, torso, spiermassa en ruggengraat. Vrouwen (en dan hebben we het nog niet eens over zwangere) lopen daardoor bij een ongeval 47% meer risico om zwaargewond te raken, berekenden onderzoekers aan de Universiteit van Virginia in de Verenigde Staten.

Vrouwonvriendelijk wagenpark
De kans op een whiplash is bij vrouwen zelfs dubbel zo groot. Omdat wij gemiddeld kortere benen hebben dan manlui, moeten we dichter op het stuur zitten en alleen dat al verhoogt bij een crash het risico op breuken en interne bloedingen. En omdat we gemiddeld ook korter van stuk zijn, komen de zij-airbags niet altijd laag genoeg bij een aanrijding op de portieren.

Vrouwen maken minder brokken
Hoewel vrouwelijke chauffeurs gemiddeld genomen minder vaak betrokken zijn bij ongevallen dan de mannelijke, zijn de gevolgen beduidend groter. Als bestuurder raken ze in 51% van de letselongevallen zelf gewond, tegenover maar 37% van de mannen. Als passagier zijn die cijfers respectievelijk 62% tegenover 50%.

Gerechtigheid uit Zweden
Tests met crashtestdummy’s van de diverse zenders zijn in de VS verpliccht sinds 2012, in Europa nog steeds niet dus. Volvo gaat als eerste de strijd aan met deze ongelijkheid. Het E.V.A.-project genaamd: Equal Vehecles for All. Zij hebben sedert 1970 alle informatie bewaard over ongelukken met hun merk. Met een totaal van 43.000 gecrashte auto’s en 72.000 passagiers ontwikkelde Volvo een virtuele vrouwelijke crashtestdummy om vrouwen ook beter beschermd te krijgen. Maar het is natuurlijk van de zotte dat dit tot 2019 moest duren. Dat betekent dat er waarschijnlijk vanaf 2020 auto’s op de Europese markt komen die ‘ook getest zijn op vrouwen’.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here