TRIPTIP: de Cobra-vrouwen waren net zo talentvol en ambitieus als de mannen

0
166

Minister Ingrid van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap opende vorige week de tentoonstelling ‘Nieuwe Nuances’ in het Cobra Museum in Amstelveen. Eigenlijk is het een inhaalslag. Want er is werk te zien van 8 vrouwelijke Cobra-kunstenaars, van wie ~gek genoeg~ minder werd gehoord en gezien is dan van hun mannelijke collega’s. De expositie ligt op het snijvlak van 2 onderdelen van de portefeuille van Ingrid van Engelshoven: namelijk kunst en emancipatie.

Beeld bijstellen
Te zien zijn werken van Sonja Ferlov Mancoba, Else Alfelt, Ferdi Jansen, Madeleine Szemere Kemeny, Lotti van der Gaag, Dora Tuynman, Anneliese Hager en Henny Riemens. Allen zijn inmiddels overleden, maar zij verdienden tijdens hun leven meer waardering en invloed dan zij kregen. De expositie wil het beeld bijstellen vande Cobra als ‘mannenclub’. Ingrid van Engelshoven memoreerde nog maar eens dat 84% van de werken in de grote musea is gemaakt door mannen en dat bij tijdelijke exposities ook nog maar eenderde door vrouwen is gemaakt, terwijl tegenwoordig tweedederde van kunstenaars vrouw zijn.

Vrouwen stoppen met werken
De minister vertelde ook over de in 1999 overleden Lotti van der Gaag, als beeldhouwer geaccepteerd, met wie de kunstenaar Kees van Bohemen wilde trouwen, maar dan moest zij ophouden met haar kunst. Ja,zij zou eens beter kunnen zijn dan haar echtgenoot. Lotti van der Gaag trapte er gelukkig niet in en zette haar carrière voort.

Gruwelijk burgerlijk
Dat de vrouwen niet minder ambitieus of minder getalenteerd waren dan hun mannelijke collega’s zal voor bezoekers aan ‘Nieuwe Nuances’ duidelijk zijn. Ook is er in het museum aandacht voor de beperkte vrouwenrechten in de jaren ’40, ’50 en ’60, waarin de matriarchale burgelijkheid troef was.

Vrouwen eerst
Modeontwerper Aziz Bekkaoui maakte voor de opening van de tentoonstelling voor alle aanwezige vrouwen een schildersjas. Op het moment dat minister van Engelshoven de tentoonstelling voor geopend verklaarde, wierpen alle vrouwen de mouwen van hun kleding synchroon in de lucht. Vervolgens mochten ze de expo als eerste bezoeken terwijl de aanwezige mannen samen in een afgekaderde ruimte moesten wachten. “Soms moet je de emancipatie met een stevige creatieve hand helpen. Vandaag staan alle vrouwen in de spotlight” aldus Aziz Bekkaoui.

‘Nieuwe Nuances: vrouwelijke kunstenaars in en rondom Cobra’, nog tot einde november 2019 in het Cobra Museum in Amstelveen

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here