Voedingstips die je energielevels boosten!

0
118

In ons drukke leven is het slim om zoveel mogelijk energie te halen uit de voeding die we tot ons nemen. Helaas schiet een goed eetpatroon er bij velen nog weleens bij in en nemen we teveel van de ‘verkeerde’ dingen, die alleen maar ‘lege calorieën’ bevatten. Met een paar simpele weetjes, maak je grote stappen voorwaarts. Het doel: meer energie uit je voeding halen.

Energie-stimulerende tips
De invloed van energierijk eten en drinken wordt vaak onderschat, terwijl het juist een enorme positieve rol kan spelen in je leven. De tips hieronder helpen je alvast aardig op weg.

Water, water, water
Bijna iedereen weet dat je voldoende water moet drinken, om goed gehydrateerd te blijven. Toch krijgen veel mensen nog te weinig binnen, ook al drinken ze wel een hoop andere dingen. Een tekort aan water kan leiden tot vermoeidheid en hoofdpijn. Voor een optimale gezondheid en energie heb je tenminste 1,5 tot 2 liter per dag nodig, naast andere dingen die je drinkt. Zet ze zomers koud in de koelkast. Hiervoor kun je van die halve liters mineraalwater halen, waarvan je de flesjes dan telkens hergebruikt. Bij veel activiteiten en/of sporten is het een aanrader nog meer water te drinken. Je kunt zomaar een liter vocht verdampen tijdens een zware training. Blijven aanvullen dus.

Een banaan voor instant energie
Een banaan levert snel energie op. Je kunt die gewoon puur eten of verwerken in een smoothie. De fruitsuikers worden binnen een paar minuten opgenomen in je bloed en leveren dus vrijwel direct meer energie op, vooral tijdens inspannende lichamelijke of geestelijke activiteiten. Ook mango, dadels en kiwi leveren zo’n snelle energieboost.

De kracht van onbewerkte voeding
Een zeer belangrijke factor voor meer energie en zoveel mogelijk kracht uit je voeding halen, is het nemen van onbewerkt eten en drinken. Dat zijn de producten die zo dicht mogelijk bij hun oorsprong zijn gebleven. Verse groente- en fruitsoorten, eieren, pure vlees of vis, nootjes, zaden enzovoorts. Hier zit geen balast bij voor je lichaam. Laat alles wat bewerkt is en/of waar ingrediënten aan toegevoegd zijn liggen en ga altijd voor VERS. Je kunt hiervoor natuurlijk naar een eco-winkel gaan, maar ook in de gewone winkels en supermarkten ligt genoeg zuivere voeding.

Laat de snelle suikers links liggen
Van suikers krijg je meer energie, maar het duurt maar even en bij een overschot kan het juist vermoeidheid veroorzaken: de beruchte ‘sugardip’. Zorg dat de suikers die je neemt uit natuurlijke bronnen komen. Vooral in het geval van fruit zitten daar met ook nog vezels in voor een optimale opname en afgifte in je lichaam. Het teveel binnenkrijgen van de ‘verkeerde’ suikers leidt uiteraard ook tot gewichtstoename. En dat willen de meeste vrouwen niet. Dit heeft vervolgens weer invloed op je conditie en zo is die ‘slechte cirkel’ rond.

Macapoeder
Hierover doen verschillende verhalen de ronde, maar het toevoegen van deze energierijke en tot poeder gemalen wortel levert voor sommige mensen zeker wat extra’s op. Met name bij vrouwen schijnt het goed aan te slaan. Je kan het eens proberen door het poeder door je eten of shake te doen en ze zijn er ook in pillen en capsule-vorm.

Eieren
In eieren zitten enorm veel gezonde voedingstoffen, een paar eieren zo nu en dan levert dus ook zeker een zeer goede bijdrage aan meer energie.

Energieke snacks
Af en toe moet er gesnackt worden en dat kan best op gezonde wijze. Laat je bijvoorbeeld eens inspireren door dit muffin-recept.  

Gewoon beginnnen
Het begint allemaal bij jezelf. Jij wilt namelijk meer energie, voedingstoffen en gezondheid uit je voeding halen. Met bovenstaande tips kom je al een heel eind. Verdiep je in de kracht van onbewerkte voeding en haal er alles uit voor een energiek leven!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here