Barbiepop gaat meer vrouwen motiveren om piloot te worden

0
230

In de hele luchtvaartbranche is een groot tekort aan piloten. Dit jaar moesten enkele maatschappijen al vluchten schrappen. Niet bij gebrek aan passagiers, maar bij gebrek aan vliegeniers. Uit onderzoek is gebleken dat veel meisjes op jonge leeftijd al een beeld vormen over welke carrièrepaden voor hen geschikt zijn. Om te zorgen dat zij zich niet laten stoppen om voor een zogenaamd mannenberoep te kiezen is de Barbiepop in de strijd gegooid.

Barbie for president
De ooit door feministen zo gehate stereotype Barbie-industrie heeft sinds enige tijd het ‘Dream Gap Project Fund’. De 60ste verjaardag van het modepopje werd dit jaar op Internationale Vrouwendag gevierd door rolmodellen in de kijker te zetten. Ditmaal gaat het niet over de mooiste vrouwen, maar over getalenteerdste vrouwen. Een barbie van topchef Rosanna Marziale, van alpiniste Karla Wheelock en die van de oerpionier van de vrouwelijke luchtvaart: Amelia Earhart.

Gender gap
Daarbij doneert Mattel Children’s Foundation geld aan gelijkgestemde organisaties die gelijke kansen bevorderen aan meisjes en jongens. “Al 60 jaar komt Barbie op voor meisjes, inspireert ze generaties om in zichzelf te geloven door de kracht van de verbeelding en toont ze hen dat ze heel wat keuzes hebben. Na meer dan 200 carrières, 6 races naar het presidentschap en een reis naar de maan voor Neil Armstrong dat deed, blijft Barbie evolueren naar een modern, krachtig rolmodel voor alle leeftijden”, aldus Lisa McKnight, algemeen directeur en senior vicevoorzitter van Barbie.

Hup de lucht in
Virgin Atlantic heeft nu samen met Barbie UK een project gestart om te zorgen dat meer meisjes een baan in de luchtvaartindustrie zullen ambiëren. Naast de klassieke stewardess pop zullen er nu ook Barbies verschijnen als monteur of piloot.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here