Manon van Essen, de gezonde pizza-miljonair

0
155

Wat vrouwen willen? “Wijn drinken zonder dronken te worden, chocola eten zonder rotte tanden te krijgen en pizza eten zonder aan te komen.” Aldus een vriendin van Manon van Essen, tegenwoordig met recht ‘Head of Pizza’ (haar officiële functienaam). Zij verkocht een half jaar terug een meerderheid van haar bedrijf aan levensmiddelengigant Dr. Oetker. Grote kans dat je ook weleens iets van Manon hebt gegeten. Haar MAGIONA-pizza’s hebben een bodem die voor een groot deel uit groenten bestaat in plaats van deeg. Gezonder en minder calorierijk. Een concept dat massaal omarmd werd in de grote supermarktketens van Nederland en daarbuiten………..

Groei
Het was net voordat Dr. Oetker zijn eigen groentepizza ging lanceren. Dus Manon was wel wat sceptisch toen de vraag kwam. Maar toen we ze gesprek ging, merkte ze dat er oprechte interesse was. In ruil voor de hulp op logistiek gebied werd Magioni verkocht. Oetker investeert daarnaast in het bedrijf van Manon om de internationale groei te kunnen versnellen. “Het kannibaliseerde ook niet, merkten we. We hebben compleet andere doelgroepen.”

Niet nerdy
De nu 31-jarige Manon van Essen (haar functie is ‘Head of Pizza’) begon op haar 20ste haar eerste onderneming. Ze ontwikkelde de handwriting-app die handgeschreven letters omzet in digitale versies. Na 4 jaar besloot ze dat een teruggetrokken en nerdy bestaan als app-ontwikkelaar niets voor haar was. Haar 2e bedrijf werd een sushi-stand in de Amsterdamse Foodhallen. Dat werd geen doorslaand succes. Ze zag de rijen slinken, terwijl die voor de pizzastand groeiden. Toen kwam het idee bij Manon voor de gezondere pizza. Na veel kneden, mixen, en bakken rolde er een smaakvolle bloemkoolpizza-bodem uit.

Influencers
Haar kennis over het internet kwam haar daarbij goed van pas. Manon overtuigde een reeks bloggers om in een videoboodschap te beloven Magioni te promoten zodra het product in de schappen van Albert Heijn zou liggen. Ook dankzij een item bij RTL kon ze met een bereik van een miljoen mensen onder haar arm in 2017 de Zaanse grootgrutter overtuigen. Snel daarna volgden JUMBO en PLUS. De internationale opmars ging via het Spaanse Mercadona en het Britse Waitrose.

Beyoncé
Voor sommigen was het even wennen, maar eye-catchers zijn ze zeker. Doordat de pizza’s van allerlei soorten groenten zijn gemaakt hebben ze vrolijke (natuurlijke) kleuren gekregen. Wel zo fijn als je opvalt in de schappen. Inmiddels zijn er verschillende soorten pizzabodems (naast de bloemkool ook rode biet, courgette, pompoen en super green) en kant-en-klaar belegde exemplaren. (Beef Bastard, Veganini, Sportciale, Spicy Pumpkin en Pitza Falafel). Alleen de Magioni pizzabodem bevat al snel zo’n 70 gram groenten. “Geen zorgen, hier proef je bijna niets van”, beloven ze op hun website. “De bodems zijn per 2 verkrijgbaar en kun je beleggen zoals je zelf wilt.”

Beter goed gejat dan..
Een goed idee krijgt navolging. Inmiddels hebben grote ketens zoals ‘New York Pizza’ het idee van de bloemkoolbodem overgenomen. Ter introductie plaatste laatstgenoemde posters met de tekst ‘Zo lekker kan bloemkool zijn’ vergezeld van een foto van een vrouw met 2 bloemkolen op de plaats van haar borsten. Terecht kwamen daar verontwaardigde reacties op. Ook Manon van Essen liet het niet zomaar gebeuren. Magioni kwam met een meesterlijke tegenzet: een vergelijkbare poster maar met de bloemkolen op de plaats van haar hersenen en de toevoeging ‘Wat is beauty zonder brains?’ EN ‘Iedereen weet: voor de lekkerste bloemkolen moet je bij mij zijn.’

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here