Roze belasting: als vrouw betaal je bij de kapper meer dan als man voor dezelfde knipbeurt

0
796

Wellicht is het je weleens opgevallen dat cosmeticaproducten voor mannen over het algemeen goedkoper zijn dan die voor vrouwen. Terwijl het bij veel van die zaken om dezelfde inhoud gaat in een andere verpakking. Nederlandse vrouwen betalen gemiddeld 31% meer voor verzorgingsproducten dan mannen voor hetzelfde product. Dat loopt op tot een verschil van 67% bij de luxe merken. Vrouwen lijken deze ‘pink tax’ voor zoete koek  aan te nemen………..

Prijsvergelijk
Dat bleek reeds uit een prijsvergelijkingsonderzoek uit 2016 van Simon-Kucher & Partners, dat bedrijven adviseert over de prijzen die ze moeten vragen. Het bureau onderzocht een reeks verzorgingsproducten en ontdekte erg grote verschillen. De Wilkinson Quattro scheermesjes, de ‘one razor & holder’ voor mannen kosten gemiddeld €4,95 en voor vrouwen €7,95. Of de Viktor & Rolf Spicebomb -Flowerbomb douchegel: €30,50 in het blauw versus €51 in het roze, zogezegd.

Soms ook andersom
“Winkeliers en fabrikanten maken slim gebruik van deze speelruimte”, legt Onno Oldeman van Simon-Kucher & Partners uit bij RTL Z. Onderzoek toonde ooit aan dat vrouwen meer over hebben voor verzorging. Soms is het juist andersom, bijvoorbeeld bij zakelijke kleding, zoals pakken en overhemden. Vrouwen winkelen iets vaker en willen dan minder uitgeven. Mannen doen dat minder frequent, maar zijn bereid dan meer te spenderen.

Gendermarketing
Erik Schampers van gendermarketing.nl heeft er zijn beroep van gemaakt. De meeste van de koopbeslissingen worden gemaakt door vrouwen, vertelt hij bij nu.nl. Ook voor de aankopen in de traditioneel meer mannelijke markt, zoals een auto of een huis. Hij laat zijn klanten bijvoorbeeld weten dat vrouwen bedachtzamer zijn dan mannen bij het maken van beslissingen en meer waarde hechten aan veiligheid en duurzaamheid van een product.

Aangeleerd gedrag
Genderdeskundige Marjan van Dijk van de Universiteit van Utrecht bestrijdt dit. “Uit veel onderzoek, zoals dat van professor Rebecca Jordan-Young, blijkt zelfs dat de hersenen van mannen en vrouwen nagenoeg overeen komen. Al de voorkeuren die Schampers noemt zijn aangeleerd en cultureel bepaald. Al vanaf het moment dat een meisje wordt geboren, wordt haar verteld dat ze voorzichtig moet zijn. Jongens daarentegen worden aangemoedigd om risico’s te nemen en stoer te zijn.”

Feitelijk verboden
Linda Senden, hoogleraar Rechtsgeleerdheid en Economie aan de Universiteit van Utrecht, benadrukt dat het fenomeen van de ‘roze belasting’ zelfs officieel verboden is. “Europese wetgeving verbiedt directe en indirecte discriminatie tussen geslachten bij de toegang tot en het aanbod van goederen en diensten. En daar is hier zeker sprake van. Het geslacht lijkt bij de ‘pink tax’ namelijk de maatstaf te zijn voor het gemaakte onderscheid. Daarmee is dit een vorm van discriminatie die niet gemakkelijk voor rechtvaardiging in aanmerking komt.”

Neem de goedkoopste
Volgens Linda Senden en Marjan van Dijk zou het een stap in de goede richting zijn wanneer prijsdiscriminaties meer ter discussie worden gesteld en dat dit niet meer als vanzelfsprekend wordt gezien. Ook kunnen vrouwen gewoon de goedkopere ‘blauwe’  producten kopen, omdat de samenstelling ervan (los van bijvoorbeeld een wat ‘vrouwelijker’ luchtje of vormgeving) dezelfde is.

Kapper
En als je naar een kapper gaat betaal je als vrouw meestal meer dan een man, los van het feit hoeveel werk eraan zit. Mirjam Leunissen en Rinkie Bartels deden voor De Volkskrant onderzoek. In een steekproef onder 50 Nederlandse kapsalons en ketens is driekwart duurder voor vrouwen, van een paar euro’s verschil tot de helft meer voor een standaard knipbeurt, zeker in het luxere segment waar de ‘knipbelevenis’ vaak vergezeld gaat van bijvoorbeeld een wijntje. De duurdere vrouwenbehandeling weigeren is meestal geen optie. Luister hier naar de podcast.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here