In tv-reclames lijkt het of elke oude vrouw alleen maar lekt en schimmelt

0
163
#Ageisme

“Babyboomers worden neergezet als potverteerders die de pensioenen opmaken, als profiteurs van de AOW. Ouderen trekken op kosten van de gemeenschap met de sleurhut naar Zuid-Europa. Schenken om half 4 ’s middags het eerste glas wijn in. En als ze niet meer kunnen overwinteren in Benidorm, verslinden ze zorg met hun steunkousen.”

Babyboom
Aan het woord is de 74-jarige Hummie van der Tonnekreek in De Telegraaf. Nog net zo helder en lenig van geest als in haar beroemde jaren: als hoofdredacteur van een roddelblad en later als de hoofdredacteur van de allereerste Big Brother, het bekendste TV-format ter wereld dat in Almere voor het eerst gestalte kreeg rond de milenniumwissel. Nu steekt ze haar nek uit tegen ageisme, oftewel ‘het framen ven een hele generatie’. En niet zomaar een generatie: de babyboomers waren degenen die Nederland uit de spruitjeslucht en de dikke lagen moralistisch stof haalden in de jaren ’60. Zij ontketenden revolutie, zij trokken in grote getale naar Het Malieveld, Het lieverdje en De Dam.

Rekenen
Juriste Mr van der Tonnekreek legt aan de hand van een rekensommetje uit waarom haar generatie juist niet geldverslinderd of potverterend is. “Als over een jaar of 10 het grote sterven van de babyboomers begint, dan komen er heel veel huizen leeg. Mooi voor de woningzoekende. Die hoop stenen gaat naar de kinderen en uit die pil-tijd zijn dat er hooguit 2 per gezin. Vervolgens gaat er heel veel erfbelasting naar de schatkist. Jonge economen moeten die rekensom eens gaan maken voor onze nazaten.”

Framing
Ook het framen van ouderen als ‘eenzame, zielige types’ in commercials (de kletskassa van Jumbo) en zelfs spotjes van de overheid (herken dementie) vindt Hummie tenenkrommend. “De pakjesbezorger wordt ingeschakeld om te kijken of de ontvanger wel helemaal gelukkig is. Maar tegelijkertijd komt in een opsporingsprogramma een overheidstip voor de oudere medemens: geen vreemde meteropnemers binnenlaten want dan worden ze beroofd.”

Niet langer onzichtbaar
Gelukkig zijn er (inter)nationaal meer ‘oudere’ vrouwen die hun stem laten horen. Zij gingen indertijd (anders dan hun moeders) massaal de werkvloer op. Nu mogen ze met pensioen, maar dat willen ze niet en doen ze ook niet. Ze gaan de strijd aan tegen ‘sexism’ en ‘ageism’, oftewel tegen seksisme en leeftijdsdiscriminatie. Een hele generatie ‘boomers’ wil zich nog steeds nuttig maken. En invloed uitoefenen. Vrouwen boven de 65 jaar zijn in opkomst in de politiek, de media, de bestuurskamers van grote bedrijven, in rechtbanken, op universiteiten en zelfs in Hollywood. Ze laten zich niet langer onzichtbaar maken. Ze claimen wat oudere mannen altijd als vanzelfsprekend hebben beschouwd: met leeftijd komt ervaring, deskundigheid en aanzien.

Queen of Pop
“Het is een andere vloek van het vrouw zijn. Je wordt geacht geen lol meer te hebben nadat je een bepaalde leeftijd hebt bereikt, heb ik gemerkt. Mijn leeftijd wordt tegenwoordig altijd in 1 adem genoemd met mijn naam, als een beperkende factor. Het is niets meer dan een nieuwe vorm van discriminatie en seksisme. Het leek wel een misdaad toen ik vorig jaar 60 werd. Die houding ga ik bevechten.” Aan het woord: de enige echte Madonna. Alles wat zij in haar nu al ruim 35 jaar jaar durende carrière deed, stond behalve voor haarzelf ook altijd in het teken van strijd. Eerst voor homo’s, later voor vrouwen en meer specifiek: seksueel misbruikte vrouwen. “Wat de MeToo-beweging zegt, vertel ik al mijn hele leven. Er zijn ongelijke machtsverhoudingen. Het is ontzettend belangrijk wat er nu op gang is gekomen.”

Jongeren
En het mooie is: er zijn ook jongeren die de seksistische leeftijdsdiscriminatie opmerken. een van hen is cineaste Rosa Geertsma-Lackroy (21). Zij is bezig met een film over dit onderwerp. Een vrouwonvriendelijke opmerking van een vriend een jaar geleden inspireerde haar. “Hij zei dat vrouwen van 40 ‘te oud’ waren. Ik vroeg hem waarvoor ze te oud zijn, en daar kon hij geen antwoord op geven. ‘Gewoon te oud’, zei hij. Het heeft me niet meer losgelaten.” Rosa is op dit moment druk bezig met ‘crowdfunden’ om haar filmplannen (zie video onderaan) uit te kunnen voeren. ‘The Beholder’ onderzoekt wat het voor een vrouw betekent als haar eigenwaarde alleen op haar jeugdige schoonheid gebaseerd is.

Mannen willen rimpels op TV
Zelfs mannen komen op voor deze leeftijdsdiscriminatie. “Een carrière op TV zit er voor een oudere vrouw nauwelijks in. Ze zijn het slachtoffer van rimpelangst bij de TV-bobo’s. Een misvatting”, zo schrijft Falder.nl, een blog van en voor mannen 48+. Ze reageren hiermee op het ontslag van Gallyon van Vessem bij ‘Hart van Nederland’. Ze pleiten juist voor de 50-plussers (het lijkt wel kaas) met de volgende tekst: “Ze hebben al een leven achter zich, met veel ervaringen, veel ups en downs. Dus genoeg aanknopingspunten en diepgang voor een goed of kritisch interview of presentatie op TV. In elk geval stukken beter dan een braaf vraaggesprek of zoutloze conversatie van dat mooie TV-meisje, dat oogt alsof ze net haar eerste sollicitatie achter de rug heeft. Alleen mooi, daar raak je toch zo op uitgekeken. Rijp en inhoud maken een mens veel mooier.”

In de benen
Politiek correct? Geen idee. Maar het lijkt welgemeend. Hummie van der Tonnekreek wil actie en wel in de benen. “Ik roep op tot verzet. Een protestmars van Brienenoordbrug naar Binnenhof. Dacht jij soms dat wij dat niet kunnen? Met gemak en op hoge hakken! Goed hoor, al die demonstraties van boeren en groentjes, maar wíj hebben het uitgevonden.” Hierover en meer (zoals de buckitlist, ‘het pilletje van Pia’, het kinderwetje van Houten, sociaal besmettingsgevaar, blond, eenzaam en/of alleen, de sleurhut, het grote sterven, ludieke wetenschap, BNN en Omroep Max) sprak Hummie Herself vanochtend bij het radioprogramma ‘1 op 1’ met Sven Kockelmann.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here