Cardiologe Dr. Janneke Wittekoek heeft nu haar eigen glossy

Dat er behoefte is ‘infotainment’ met een medische boodschap blijkt uit 2 onderzoeken, waarbij cardiologe Dr. Janneke Wittekoek betrokken was. Te weten een Libelle enquête en de recente peiling ‘Grip op Cholesterol’ onder duizenden Nederlanders concludeerde Wittekoek dat met name vrouwen hun klachten onderschatten en niet herkennen.

Wittekoek: “Ze wachten 2 jaar voor ze bij de huisarts komen en 3-5 jaar bij cardioloog. Ze kennen en begrijpen niet wat hun cholesterolwaarden, bloeddruk en BMI betekenen. Dat is o.a. de reden dat een hartinfarct/beroerte bij vrouwen groter is en dus fataler: doodsoorzaak nummer 1 bij vrouwen. Dat vraagt om betere preventie, want 80% kunnen we voorkomen. Mijn missie is dan ook educatie te bieden, beter risico’s laten begrijpen, en zelf eigen verantwoordelijkheid laten nemen: het is hoog tijd voor actie. De medical infotainment in het Heartlife magazine en infographic-kaart gaat mensen een duwtje geven in de goede richting: ‘nudgen’.”

Wittekoek overhandigde deze week het eerste exemplaar aan minister Edith Schippers (VWS) overhandigd na afloop van een werkbezoek aan de Heartlife Klinieken in Utrecht.

Schippers: “Deze kliniek en het magazine ondersteunen 2 speerpunten van mijn beleid: hartklachten bij vrouwen beter leren herkennen èn te voorkomen. Bij vrouwen manifesteren hartklachten zich echt anders dan bij mannen. Ten tweede is het belangrijk dat patiënten door een andere, gezonde leefstijl erger voorkomen en is het doel hen zo snel mogelijk weer uit het medisch circuit en van de pillen te krijgen. Sommigen kunnen dat op eigen kracht, velen hebben daarbij hulp nodig, juist omdat ze onzeker zijn over wat hun lijf wel en niet aankan. E-Health ondersteuning gecombineerd met het advies van een leefstijlcoach met medische achtergrond is daarbij cruciaal. Secundaire preventie moet een veel steviger plaats krijgen in onze zorg.”

Het eerste nummer van Heartlife Magazine gaat over atherosclerose en cholesterol. ‘Ken je getallen’ is het motto van Dr. Wittekoek: “Start met het meten en kennen van de getallen: cholesterolwaarden, bloeddruk, BMI, dan kun je op tijd bijsturen met een behandeling of leefstijl en hart- en vaatziekten voorkomen.” Het tijdschrift ligt vanaf volgende in de wachtkamers van huisartsen, cardiologen en internisten. Men kan ook gratis een magazine en kaart aanvragen op heartlife.nl. Janneke Wittekoek werkt ondertussen al aan de 2e uitgave die geheel in het teken zal staan van ‘hartritme’.

TEDxMaastricht Janneke Wittekoek & Joop… door paramedicoracle

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *