Hoezo lullen vrouwen veel?

Ondanks dat dit wetenschappelijk allang weerlegd is, bestaat het stereotype beeld dat vrouwen veel praten en mannen zich daar aan ergeren. Uit een studie van de Brigham Young University, blijkt reeds eerder dat vrouwen in gemengde vergadering gemiddeld 75% korter dan de tijd die mannen vullen.

En dan is er een fenomeen dat tegenwoordig de naam ‘mansplaining’ heeft: een man die denkt dat een vrouw ergens geen verstand van heeft en daarom alles enorm gaat uitleggen.

Onderzoek van de startup Gong maakt eveneens gehakt van de misvatting dat vrouwen meer woorden nodig hebben om hun punt te maken dan mannen.

Daartoe analyseerden zij 519.000 telefonische verkooppraatjes. Daaruit blijkt dat de monologen van de mannen (108 seconden) een stuk langer zijn dan die van vrouwen (91 seconden). Mannen praten langer en worden minder snel geïnterrumpeerd dan vrouwen. Ergo: mannen praten nog meer als ze vrouwelijke klanten moeten overtuigen. Gemiddeld is hij dan 61% van de tijd aan het woord, tegenover 44% als hij een man aan de lijn had.

Vrouwelijke verkopers luisteren meer. Als zij een man aan de lijn hebben, vullen ze 48% van de spreektijd en bij medevrouwen 51%.

Acquisities van vrouwen duren hoe dan ook korter. Maar ze sluiten wel meer deals en het verschil is het grootste onder vrouwelijke klanten: een mannelijke verkoper weet 68% van de vrouwen te overtuigen, terwijl een vrouwelijke verkoper dat in 72% van de gevallen lukt. 70% van de mannelijke klanten koopt van een vrouwelijke verkoper, tegen 67% van een man.

De ideale verhouding bij sales: 52% luisteren en 48% spreken praten, aldus Gong. Het loont dus om te praten, maar alleen als je nog een tikkie vaker je mond houdt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *