Jochem Klijn, beter bekend als de netwerkexpert van Nederland, geeft door het hele land lezingen, workshops en trainingen op het gebied van effectief en strategisch netwerken. In dit artikel tips, inzichten en zijn e-book voor jou als NL Supervrouw natuurlijk gratis.
In zijn boek ‘Netwerken op karakter’ dat hij in 2007 heeft geschreven, zet Jochem zijn visie met betrekking tot netwerken uiteen. Niet het verzamelen van visitekaartjes maar het bouwen van lange duurzame relaties is volgens hem de basis van het netwerken. Het summum van netwerken is volgens Jochem het kunnen stoppen met verkopen en beginnen met gekocht worden.
Wat bedoel je daar precies mee, stoppen met verkopen en zorgen dat je gekocht wordt?
‘Daar kan ik het makkelijkst antwoord op geven aan de hand van een voorbeeld: Apple is het slechts verkochte product ter wereld. Waarom? Omdat Apple gekocht wordt. Mensen staan uren in de rij, stormen de winkel binnen en kopen die Iphone of Ipad ongeacht wat het kost. Jij, als ondernemer, kan dit ook bereiken. Door een juiste manier van omgaan met je netwerk kan je ervoor zorgen dat zij jou gaan aanbevelen bij je doelgroep en hoef jij dat zelf niet meer te doen.’
Dat klinkt ondernemers waarschijnlijk als muziek in de oren! Hoe krijgen ze dat voor elkaar?
‘Dat hoogste niveau van netwerken is uiteraard niet in een week geregeld. Netwerken draait om het bouwen van duurzame relaties en dat heeft tijd nodig. Wanneer een ondernemer een bedrijf wil oprichten moet hij een ondernemingsplan opstellen. Wanneer een ondernemer op aanbeveling van zijn netwerk bij zijn doelgroep wil binnenkomen is een netwerkplan nodig. Het vraagt dus wel degelijk een investering.’
Wat zijn essentiële punten uit zo’n netwerkplan? Waar moet een ondernemer aan denken?
‘Allereerst is het van belang om het eigen netwerk inzichtelijk te maken. Wie zitten er in je netwerk en hoe verhoudt jullie relatie zich? Je kan veel mensen kennen maar als je jarenlang geen onderhoud hebt gepleegd, zal het lastig worden om actief met ze aan de slag te gaan. Vervolgens is het ontzettend belangrijk om helder voor ogen te hebben wie je doelgroep is. Wie help je met jouw oplossing, voor welk probleem of behoefte heb je een oplossing, wat is die oplossing en vervolgens wat levert die oplossing op. Wanneer je daar hele concrete korte antwoorden op kan geven, ben je al op weg om een goede pitch te maken!
Zo’n pitch gebruik je waarschijnlijk voornamelijk op netwerkbijeenkomsten. Zou je een aantal praktische tips kunnen geven die kunnen helpen tijdens een netwerkbijeenkomst?
Een pitch gebruik je onder andere tijdens een netwerkbijeenkomst. Hiermee schep je een duidelijk beeld aan de ander van wie je bent en wat je doet. Op een netwerkbijeenkomst is de meest gestelde vraag ‘Wat doe je’ en dit is ook meteen de meest saaie vraag! Stel de ander naast die vraag ook eens ‘Waarom doe je wat je doet?’. Je zult zien dat dit hele leuke en verrassende gesprekken oplevert.
Enkele praktische tips:
- Op een bijeenkomst vinden mensen het veelal lastig om een gesprek te starten met iemand die ze niet kennen. Zoek hierin naar het gemeenschappelijke. Tip: er zijn vier zaken die je altijd gemeenschappelijk hebt met mogelijke gesprekpartners en een onderwerp vormen voor een gesprek: de locatie, het thema, onderwerp of de spreker, en de organisatie.
- Wissel business cards uit als je iets voor elkaar kan betekenen, niet met als doel zoveel mogelijk business cards te verzamelen c.q. uit te delen.
- Netwerk het liefst met mensen waarmee je het goed kunt vinden (klik, “goede grond”). Dat zorgt er ook voor dat je elkaar begrijpt in wat je nodig hebt. Bovendien is een goede netwerkrelatie gebaseerd op wederzijds vertrouwen. Wees dan ook open en oprecht in jouw interesse in anderen. Zij prikken er namelijk meteen doorheen als je een praatje komt maken met een verborgen agenda.
- Bereid je voor. Wie zich vergeet voor te bereiden, bereidt zich voor om vergeten te worden. Bekijk van te voren waar je naar toe gaat, welke andere mensen er komen, vraag des gewenst een presentielijst op etc.
En tot slot:
- Altijd nabellen. Ook al is het misschien geen directe kandidaat-klant, terugkomen op het gesprek is altijd zinvol. Stuur een e-mail of bel na. Netwerken is oog hebben voor de lange termijn.