Onlangs gaf ik een lezing ‘Meer resultaat door effectief netwerken’ voor een groep, veelal startende, ondernemers. Tijdens die lezing ging ik dieper in op het belang van het hebben van ambassadeurs in je netwerk.
Wij hebben een tulp in het plantsoentje op de stoep bij de boom.
Eén tulp. En een onverlaat in de straat.
Ieder jaar kijken wij vol spanning uit naar wat er gaat gebeuren. Ieder jaar komt weer dat ene tulpje (echt maar ééntje) boven de grond. Rood met geel. Fel en fier. Doch binnen een week is haar kopje afgehakt (denken wij).
Volgens psychologen hebben we ons op zo’n klein gebied gespecialiseerd, dat we vervreemd zijn van het grote geheel. Je hebt geen zicht meer op wat jij bijdraagt aan de maatschappij. En als je het al kunt meten is het effect vaak erg klein, bijna teleurstellend. Interessant onderzoek waar ik graag even op in ga. Mij wordt bijvoorbeeld vaak gevraagd hoe ik tot mijn creatieve invallen kom.