Online netwerken hoezo? | NL Supervrouwen

Er zijn teveel sociale media om op te noemen. Allemaal netwerken waar je online contacten kunt maken met andere ondernemers of je klanten. Maar dat online netwerken kost ook tijd, dus waarom toch die investering doen? In dit artikel wat voor de hand liggende redenen maar zeker ook een paar tips wat je er nog meer mee kunt doen. Neemt natuurlijk niet weg dat je elkaar ook af en toe in het echt moet ontmoeten.

Waar dan?

Hoe kies je nu het best passende sociale netwerk? Eigenlijk net zoals je een netwerkclub uitzoekt. Zitten daar potentiële klanten? Mogelijke nieuwe leveranciers? En, misschien wel de belangrijkste, bevalt de manier van communiceren je daar? Maar voor alle sociale media geldt, net als voor offline netwerkclubs, hoe meer tijd en energie je erin stopt, hoe meer het oplevert.

Ieder netwerk heeft zo zijn specifieke kenmerken, die wel bij jouw manier van communiceren moeten passen. Twitter bijvoorbeeld is heel actief, actueel en kort. De berichten van twitteraars zijn half privé / half zakelijk. Om alles uit Twitter te halen, moet jouw manier van communiceren ook zo zijn: kort, veel nieuws en vaak. Twitter is makkelijk te gebruiken.

LinkedIn gebruikers zijn allemaal zakelijk, plaatsen gemiddeld 1x per week een berichtje en die zijn vaak wat langer en inhoudelijker. Het wordt absoluut niet gewaardeerd als je heel vaak berichten plaatst. Dat geldt ook voor persoonlijke inhoud, die hoort daar niet. LinkedIn heeft al wat meer functionaliteiten dan Twitter en om het goed in te richten vraagt dat al wat meer kennis.

Op Facebook zijn alle profielen privé maar er zijn ook heel veel zakelijke pagina’s. De vraag of jouw doelgroep daar aanwezig is, is makkelijk te beantwoorden: met meer dan een miljard profielen zijn ze daar, zeker weten. Maar de gebruikers zitten daar vaak in hun vrije tijd / pauze op het werk en houd daar dus rekening mee als je een berichtje plaatst. Fun en entertainment worden daar zeker gewaardeerd. Daarbij straft Facebook het genadeloos af als je berichten plaatst waar niemand op reageert. Dan verdwijn je vanzelf uit het zicht. Dus je kunt wel 1000 vind-ik-leuks hebben maar vervolgens bereik je er daar maar 5 van. Facebook heeft een complexe structuur en vraagt dus echte kennis om het goed te kunnen benutten.

Wat levert het op?

Oké, nu heb je 1 of 2 sociale media uitgekozen om in te communiceren. Maar als je geen doel hebt, bereik je dat ook niet. Je kunt ze gebruiken om nieuw personeel aan te trekken, al jouw contacten te onderhouden, nieuwe contacten op te doen en nieuwe opdrachten binnen te halen. Maar wat dacht je van vakinhoudelijke informatie vinden en misschien wel de belangrijkste: een hogere Google notering. Sociale media (en de berichten daarin) worden bovenaan getoond als iemand op jouw (bedrijfs-)naam googlet of op zoek is naar informatie over een bepaald onderwerp. Kortom, genoeg redenen om nu eens echt werk van dat online netwerken te maken!

Enkele praktische tips:

  • Wees een persoon.
  • Zorg dat je regelmatig aanwezig bent.
  • Help mensen.
  • Stel vragen.
  • Wees altijd positief in je reacties.

Moet je lezen

Gerelateerde blogs