Supervrouwen Boekenweek-actie: win ‘Aanspreken? Gewoon doen!’

We praten veel over aanspreken, maar we doen het vrijwel niet. Terwijl we allemaal vinden dat het nodig is om te leren, onze zakelijke doelen te realiseren en de werksfeer goed te houden. Gytha Heins deed 3 jaar onderzoek en legt in haar boek op glasheldere en soms confronterende wijze uit hoe dit komt, met veel praktijkvoorbeelden.

Kleur bekennen
Goed aanspreken is veel lastiger dan we altijd dachten. Nog een workshop ‘feedback geven’ heeft geen enkele zin. Het zit niet in wat we doen, het zit in hoe we erover denken. Aanspreken gaat niet alleen over kritiek geven, maar ook over kleur bekennen. Het gaat over tolerantie én grenzen stellen, over aanspreken én aanspreekbaar zijn.

Het levert geld op
In dit boek vind je direct toepasbare oplossingen voor leiders van organisaties, voor aansprekers en voor aangesprokenen. Als we elkaar vaker aanspreken, kunnen we 28% productiever zijn, 12.5% meer omzet realiseren, 16% meer kosten besparen en het verloop en verzuim met respectievelijk 15% en 11% terugdringen. Investeren in aanspreken leidt niet alleen tot een betere samenwerking, maar levert ook veel geld op.

Over de auteur:
Gytha Heins is oprichter van Be7 Organisatie- en Leiderschapsontwikkeling. Ze begeleidt managers en medewerkers bij veranderprocessen waarin de mix van ‘hard’ en ‘zacht’ nodig is. Daarnaast schrijft zij artikelen en verzorgt ze lezingen en workshops over het stimuleren van aanspreekgedrag in organisaties.

Stappenplan
Volgens de auteur is de eerste stap om te ontdekken waarom het moeilijk is om iemand aan te spreken (als leidinggevende) en de tweede is het uitzoeken welke voordelen het aanspreken oplevert. De vele voorbeelden daarbij gaan over het goed contact leggen/hebben, tolerantie, (opbouwende) kritiek geven/krijgen, feedback geven/krijgen, slecht nieuws brengen, onderlinge afspraken, (on)begrip, grenzen stellen en kleur bekennen. De derde stap is het kiezen van het wanneer, wat en hoe om iets te vertellen. En de laatste stap is om als aangesprokene en als aanspreker de boodschap op zijn waarde te schatten en bespreekbaar te houden. Adviezen over wat (niet) te doen, samenvattingen en oefenopdrachten completeren dit studieboek.

Dit boek winnen?
Supervrouwen maakte een speciaal Boeken Magazine daarin staan alle 27 boeken die je kunt winnen. Deze actie duurt tot en met dinsdag 3 april. Klik hier om naar het magazine te gaan.

Het enige wat je moet doen om DIT boek te winnen is een antwoord geven op onderstaande vraag! Winnaars krijgen in de week van 10 april bericht.


Wanneer vind jij het lastig om iemand aan te spreken?

Reacties (7)

  1. Esther Potters schreef:

    Als er meerdere personen bij zijn en dus alle ogen op je zijn gericht dan vind ik het lastig om iemand aan te spreken.
    Ik doe dit liever 1 op 1
    zeg maar!

  2. AnnaB schreef:

    Als ik diegene niet goed ken,en ik bang ben dat ik stoor

  3. Betty schreef:

    In groot gezelschap vind ik dat lastig,ik blijf graag wat op de achtergrond

  4. L. schreef:

    Ik vind het lastig om iemand aan te spreken als het “kritiek” betreft. Opbouwende kritiek is geen probleem maar kritiek op iemand zijn functioneren vind ik vervelend.

    • wendy schreef:

      Hallo Supervrouw,
      Jij hebt gewonnen!
      We sturen je een e-mail waarin staat hoe je het boek kunt ontvangen.
      Veel lees plezier!

  5. Jolien schreef:

    Wanneer je een verbeterpunt wil adviseren, dit ervaart men echter snel als kritiek. Of als bemoeien. Ik zou graag willen lezen hoe je hier mee om kan gaan.

  6. Lise schreef:

    Als ik niet heel zeker ben van mijn gelijk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *