Supervrouwen Boekenweek-actie: win ‘Taal is Business’

We merken allemaal in ons dagelijks leven dat de impact van de internationalisering en de wereldhandel ook effect heeft op de communicatie en de wijze waarop nieuwe producten en diensten ons worden aangereikt. Het belang van taal en – vaak erg gespecialiseerde – communicatie is onmiskenbaar voor de economie. Maar hoe kan taal nu verbonden worden met business? Wat zijn de uitdagingen, en dan vooral de talige uitdagingen, waarmee bedrijven en instellingen te maken krijgen? En hoe gaat een multiculturele samenleving om met informatievoorzieningen?

Economische en maatschappelijke waarde
‘Taal is business’ heeft als ondertitel ‘Taal, de turbo naar economisch succes!’. In het boek neemt auteur Frieda Steurs de lezer mee op reis door de taalsector. Ze laat zien wat voor taalproducten, taaldiensten en andere taaloplossingen er allemaal ontwikkeld worden en hoe bedrijven en organisaties daar economische en maatschappelijke waarde mee creëren.

Duitsers pruimen geen gemberkoffie
Waarom kreeg Starbucks zijn gemberkoffie niet verkocht in Duitsland? En wat verklaart het succes van eBay als onlinewinkel in Rusland? Hoe zorgt slimme technologie ervoor dat ook meneer Jules, die Nederlands spreekt met een Limburgs accent, gebruik kan maken van zijn spraakgestuurde rolstoel?Lokalisering, de typische problemen van het in de markt zetten van een product en de keuze van een merknaam, vaktaal, meertalige terminologie, taalgebruik in de juridische en medische sector, taaltraining, taalpolitiek en spraak- en taaltechnologie, het komt allemaal aan de orde in dit boek dat voor het eerst een overzicht geeft van de macht van taal in de economie en samenleving.

Over de auteur:
Prof. Dr. Frieda Steurs is een Vlaamse taalkundige. Ze is hoogleraar bij de onderzoeksgroep kwantitatieve lexicologie en variatielinguïstiek aan de Katholieke Universiteit Leuven en directeur van het Instituut voor de Nederlandse Taal in Leiden.

Dit boek winnen?
Supervrouwen maakte een speciaal Boeken Magazine daarin staan alle 27 boeken die je kunt winnen. Deze actie duurt tot en met dinsdag 3 april. Klik hier om naar het magazine te gaan.

Het enige wat je moet doen om DIT boek te winnen is een antwoord geven op onderstaande vraag! Winnaars krijgen in de week van 10 april bericht.


Wat vind jij het mooiste woord uit onze Nederlandse taal en waarom?

Reacties (7)

  1. Janita schreef:

    Desalniettemin 🙂 heerlijk woord

  2. Esther Potters schreef:

    Natuurlijk, vind ik een van de mooiste Nederlandse woorden omdat het meerdere (positieve)betekenissen heeft zoals, gezond, begrijpelijk, werkelijk, biologisch, ongerept, zeker, vanzelf en aangeboren.

  3. AnnaB schreef:

    desalniettemin ik vind het een mooi woord qua letters en het heeft een fijne klank

  4. Marita schreef:

    Sowieso. Mooie klank en staat mooi zo met twee keer de s wel jammer dat veel mensen het fout schrijven.

    • wendy schreef:

      Hallo Supervrouw,
      Jij hebt gewonnen!
      We sturen je een e-mail waarin staat hoe je het boek kunt ontvangen.
      Veel lees plezier!

  5. Miek schreef:

    In mijn eigen dialect West-Fries vind ik ‘prieken’ het mooiste woord. Vooral in een gezelschap waarin andere mensen het woord niet kennen.
    Het mooiste woord uit de Nederlandse taal is natuurlijk ‘liefde’.

  6. Marita schreef:

    Leuk! Ik kijk uit naar de mail

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *