Flikker je smartphone vandaag eens in de la!

Wachten, suf om je heen loeren, duimen draaien, je stuk vervelen. Het is niet meer van deze tijd, want iedereen duikt in z’n mobieltje. Mijn fysiotherapeute vaart er wel bij, want zij krijgt steeds meer mensen met een mobtel-ruggetje en/of -nek. Maar het is behalve voor ons fysiek ook voor onze hersenen niet goed. Want de zogenaamde ‘geestdodende’ momenten zijn onmisbaar.

Zo blijkt uit onderzoek door de University of Southampton. Zij lieten een groep mensen simpel nummers overtikken uit een telefoonboek. Een andere groep kon doen ‘waar ze zin in hadden’. Beide groepen werd daarna gevraagd nieuwe toepassingen te bedenken voor plastic bekertjes. De groep die de saaie taak uitvoerde en zich verveelde, kwam met veel meer ideeën en was creatiever.

In een volgend experiment bleken deelnemers, die naar een saaie screensaver moesten kijken, over meer creativiteit te beschikken, dan de groep die veelal in de mobiele telefoon dook. Ze moesten associaties noemen bij een woord en die laatsten kwamen met veel minder antwoorden.

De wetenschappers vergelijken doelloos op de telefoon kijken met junkfood: het stilt de snelle trek, maar daarna ben je niet voldaan. Ze raden aan om de verveling weer te omarmen. Je bent daardoor eerder geneigd om over belangrijke zaken na te denken. Niet voor niets krijgen mensen de beste ideeën vaak onder de douche, behalve degenen die met een waterdichte iPhone onder de stralen kruipen.

Alex Pang legt het in zijn boek ‘Rust in Uitvoering’ uit. Business Insider sprak eerder met de Amerikaanse adviseur. “Zo’n rustmoment zorgt voor 2 dingen: je laadt geestelijke en lichamelijke batterijen op en tegelijkertijd zorgt het dat er in je onderbewuste ideeën opborrelen.”

Verveling voelt voor de meeste mensen tegenwoordig onwennig. We zijn het niet meer gewend en voilà: duiken in onze smartphone. Doe soms even weg dat ding en loer verveeld om je heen. Je bent volgens de wetenschappers subiet scherper en creatiever na die tijd!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *