Als jij alles weet over 1 onderwerp kun je daar een goedlopende “niche micro business” van maken. Het is een bedrijf dat op kleine schaal onderneemt en zich richt op een specifieke consument (meestal). Ze hebben vaak een groot werkgebied nodig maar dat is immers met de komst van het internet geen probleem meer. Niche business zijn weer sterk in opkomst en worden zelfs gezien als een van de oplossingen voor de leegstand van winkelpanden in de binnensteden.
Een Niche business is bedrijf dat een gespecialiseerde markt bedient, meestal een die door de grote bedrijven wordt genegeerd of vergeten. Hier een paar leuke voorbeelden op een rij: CW Pencil Shop – New York USA, Dry Bar (alleen föhnen en stylen) – Brentwood USA, Harlaar modeltreinen – Badhoevedorp NL.
Voordelen voor Niche ondernemers
Hier alle voordelen van deze vorm van ondernemen op een rij:
- Makkelijker te handelen; een klein bedrijf is nu eenmaal eenvoudiger in boekhouding met voorraad, etc.
- Focus is heel belangrijk als je een bedrijf begint en als je slechts een heel klein assortiment hebt en een bepaalde soort klant is dat nu eenmaal gemakkelijker.
- Marketing is makkelijker als je je slechts op een heel klein deel van de markt hoeft te richten.
- Minder concurrentie het is iets waar weinig ondernemingen zich op richten omdat ze denken dat de markt te klein is, maar als je weet dat het internet de hele wereld ontsluit, dan liggen er mogelijkheden voor het oprapen.
Vind jouw Niche in 4 vragen
Hoe ga je dan te werk? Met behulp van deze 4 vragen kun je ontdekken wat jouw niche is en is jouw niche business een feit! Met daarbij natuurlijk wel de kanttekening: vind je passie maar vergeet niet naar de cijfers te kijken. Als er maar 10 mensen op de wereld interesse hebben in jouw product van €10,- zul je er niet van kunnen leven…
- Identificeer jouw talenten en dat waar je echt goed in bent – en probeer niet te verzanden in de dingen waar je graag goed in zou willen zijn, het moet een natuurlijk aanwezige vaardigheid zijn.
- Wat vindt je het leukste om te doen? – als je hart en je brein niet samenkomen heb je weinig toekomst als Niche Business ondernemer.
- Van alles waar je goed in bent, wat hebben anderen nodig/willen ze zelf niet doen? – of zouden ze graag willen hebben; ga naar sites als CBR en diep demografische gegevens op om te definiëren of de markt groot genoeg zou zijn. Marktonderzoek is essentieel.
- Willen mensen hier een mooi bedrag voor betalen? – een flink bedrag zou nog mooier zijn want als er maar weinig mensen zijn die heel specifiek op zoek zijn naar dit product of deze dienst moet het bedrag (en vooral de marge/winst) groot genoeg zijn om de rekeningen te kunnen betalen.
Heb jij een Niche Business? Dan hoor ik graag wat dat is (laat je naam en link naar jouw website hieronder achter als reactie), we helpen je graag aan wat extra publiciteit!
Wendy Broersen
Bron: Entrepreneur.com – Michael Georgiou & Jeff Boss